Onko kukaan säilönyt karviaisia muutoinkin kuin hilloina ja mehiuna (esim. pakastaen) ja jos on miten säilöntä onnistui?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.08.2010 - 16:42

Lakattoman lakkahillo

Ainekset
Minä teen joka vuosi tätä ja hyvää on:

1 1/2 kg porkkanoita
3 l karviaisia
1 dl vettä
1 1/2 kg Hillosokeria
Kuori ja raasta porkkanat. Perkaa halutessasi karviaisista kannat, joskaan se ei ole välttämätöntä. Pane ainekset kattilaan veden kera. Keitä seosta noin tunnin verran, kunnes ainekset saa helposti soseutettua. Lisää mukaan hillosokeri ja keitä 10 minuuttia. Tölkitä hillo puhtaisiin, kuumiin purkkeihin, sulje ja säilytä kylmässä. Hillo maistuu ihanalta piiraiden ja kakkujen täytteenä, leivän päällisenä ja lettujen kera.

Kysyjän kommentti

Suurkiitoslakattoman lakkahilo ohjeestasi. Se oli niin hyvää, että teemme sitä toistekkin! Sinulle ja muillekkin tiedoksi, että toinen (hesarin ohjeesta muutamaini) hyvä karviaishillo syntyy seuraavasti:

1 litra karviaisia
1 litra kohmeisia mansikoita
4 ruokalusikallista sitruunanmehua
puolikaan vaniljatangon siemenet
1 teelusikallinen kanelia
1/2 kiloa hillosokeria
Laita karviaiset (joista voit halutessasi poistaa kannat,) sitruunanmehui ja kohmeiset mansikat kattilaan ja keitä niitä hiljaisella lämmöllä välillä sekoittaen kunnes marjoista on tullut sosestta. Lisää tämän jälkeen seokseen puolikaan kanelitangon siemenet ja kaneli sekä hillosokeri ja jatka keittämistä 10 minuuttia. Purkita sitten hillo puhtaisiin, kuumiin purkkeihin. Sulje ne ja säilytä jäähdytyksen jälkeen kylmässä. Tämäkin hillo sopii erinomaisesti esim. lättyjen päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.08.2010 - 14:57

Onnistuuhan tuo pakastaminen ( voipi vaikka karviaisia pistellä talvella samaan tapaan poskeensa kuin nyt kesälläkin), ja olen tehnyt myös marmelaadia kauan sitten lettujen kanssahan tuo meni mukavasti...

Lisätty: 02.08.2010 - 15:04

tässä löysin sinulle vielä kokeiltavan arvoisen reseptin.. testaahan...

www.pirkka.fi/ruoka/reseptih...rjachutney

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 16:39

pakastettu on kokonaisina, kivoja 'marmorikuulia' sitten pitkin talvea melkein mihin tahansa tai vaikka sellaisenaan syötäväksi ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 17:59

Pari rasiaa minullakin vain pakkasessa talveksi. On just hyviä "marmorikuulia"jäisenä.
En osaa oikein tehdä mitään enään karviaismarjoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 17:59

sellaisenaan pikkurasioihin. On mukava napostella talvella kun eivät ole täysin sulaneet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 20:31

Kannattaa kokeilla tuota Tuulikki100 antamaa ohjetta....on todella hyvää..voi sanoa,että Lakkahilloa ilman siemeniä..Olen käyttänyt sitä kääretorttuihin ja täytekakun väliin..nam..nam..kun on hyvää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2010 - 22:11

Itse olen perannut ja laittanut pusseihin pakkaseen. Sieltä laitan kiisseliin .Ihania helmiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 11:39

Minun karviaiseni eivät ehdi pensasta pidemmälle. Säilön ne vatsaani odottelemaan seuraavaa toimenpidettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 08:18

Olen tehnyt ainoastaan hilloa. Sekin homehtui jääkaappiin, koska pakastimeen ei enää mahtunut mitään. Tänä vuonna pyydän jonkun toisen poimimaan meidän karviaiset pois.