Miten vehkeesi sietävät ukkosta?

Itselläni oli taannoin puolisen tusinaa vehjettä tiltissä kun tulin kotiin, vaikka naapuri väitti, että ei täällä ollut ukkosta.
Laitatin sitten ukkossuojan keskukseen ja irralliset herkimpien laitteiden pistorasioihin, sekä perään vielä UPS:it, joissa niissäkin on ukkossuojat.
Tv-antenni on sisällä.
Nyt leimuaa. Sekunti ja jyräys, enkä sammuta mitään. Ei tunnu missään. =)
Ukkonen on kyllä upea näytelmä.

Lisätty: 28.07.2010 - 23:53

Aina vain jytisee. Sähköt ovat pätkineet moneen kertaan. UPSeista on kerrankin hyötyä. Jossain pilvien päällä välkkyy lähes taukoamatta. Yhden salaman näin osuvan maahan asti. On erikoinen ukkonen.

Lisätty: 29.07.2010 - 00:23

Palisanterin kanssa saman pilven alla oltiin. =)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.07.2010 - 23:27

eipä näin kaupunkioloissa ole isonpaa haittaa ukkosista ollut,
parikymmentä vuotta sitten meni stereot uusiksi yllijännitepiikistä enkä siitäkään mitään oppinut, täysillä ihailen ukonilmoja silloin kun kohdalle osuvat, toistaiseksi ovat kiertäneet ohi Espoon tai Sipoon kautta ...

Lisätty: 29.07.2010 - 00:07

noista ukkoshavainoistanne on aika helppo päätellä missäpäin majailette

www.fmi.fi/saa/sadejapi.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.07.2010 - 00:04

Seinäjoella oli aivan hillitön ukonilma,just alkoi hiipumaan,
piuhat nypin irti seinistä ukkosenilmalla, en luota noihin ukkossuojiin vieläkään.
tosin turvapuhelin joutuu olemaan aina päällä, mutta se ei olekkaan oma laite .

Lisätty: 29.07.2010 - 01:17

Papiti, ilmankos oli niin sähköä ilmassa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 00:13

Kyllä kestää, kun kaupungissa asumme ja hyvät ukkosenjohtimet kaupungissa..
Ja eipä täällä Turussa ole nyt paljoa ukkostanut aamulla yritti tosin huonolla menestyksellä..
Jos Turkuun tulee ukkonen mereltä päin, niin silloin rytisee ja kauan..silloin ehkä sammutan vehkeet kun alkaa valot vilkkua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 00:26

ei täällä kerrostalossa ole ollut ongelmaa vaikka piuhat on aina kiinni ja kerran rysäytti ihan päällä. Ilmeisesti maadoitus toimii

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 01:22

Ylijännitesuojat on hyvinkin tarpeelliset maaseudulla, mutta ei ihan turhat Helsingissäkään.
Minä seuraan yleensä näitä sivuja:
Sadetutka: www.iltasanomat.fi/saa/sadetutka.asp
Salamatutka: www.flcenter.net/ukkostutka.html

Historiatiedot kertoo vain ukkosesta Turun ja Hangon seuduilta ?
www.flcenter.net/static/ukko...toria.html
Mikä siellä Seinäjoella päin jytisee ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 05:18

Otan varmuuden vuoksi kaikki töpselit irti seinästä, ettei tapahtuisi vahinkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 10:03

Meillä on kerran salama iskenyt TV keskukseen,vaikka asummekin kerrostalossa,että täydellistä turvaa ei ole missään.Kunnioitan ukkosta salamaa ja järven aaltoja,pyrin olemaan varovainen näiden suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 14:35

Ei ole tullut ukonilmalla tehtyä temppua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 14:53

Modeemi meni. Naapurissa kärähti televisio. Nykyään täällä kiskotaan kaikki töpselit seinästä heti kun joku vähänkin uumoilee ukkosvaaraa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 15:18

Meillä ei ole ollut ukkosta joten kaikki vehkeet ovat kunnossa. Pientä punoitusta ..noissa kalleimmissa vehkeissä on havaittavissa, mutta pesu ja huolellinen kuivatus riittänee. Ukkosmyrskyt ovat menneet paikkakuntamme ohitse ja yksi syy on laaja vesistö ympärillä. Se jakaa pilvet yleensä. Saa nähdä tuleeko koko kesänä juuri tälle kohti ukkosmyrskyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2010 - 20:19

Vanhat vehkeet - vanha konsti; piuhat pois seinästä ja laitteista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 09:25

Edelleenkään ei ole sitä vehjettä, mutta laitteet otan pois pistorasian piiristä ja osassa minulla on ne suojajutut.