Tänään se tapahtuu, Jaakko heitää kylmän kiven veteen, uskomuksen mukaan. Haittaako uintiharrastukseenne mitenkään. Ja onko perää?

Avainsanat: jakon kylmäkivi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.07.2010 - 16:53

Heitelkööt Jaakko kiviä,
ei haittaa helteisiä päiviä.

Meressä uimassa päivittäin,
palasin minä juuri äskettäin.

Tietokoneen mä aukaisin,
napsutteluun jo palasin.

Heippa minä sulle toivon,
Keuruun kylän kolkkahan.

Kysyjän kommentti

Kiitos "meripappa"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.07.2010 - 12:17

ei haittaa enkä uski,et vedet näillä lämpöasteilla kylmeneekään niin äkkiä ,etteikös vois vielä uiskennella...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 12:32

Eipä haittaa kun en useampaan vuoteen ole maankamaralta veteen putkahtanu, mut jos oisin ollunna jossain sellasella mökillä, jossa järvi vieressä, niin näillä menneillä helteillä varmaankin oisin järviveteen pulahtanu:) ja yleensä on ollunna perää tuos sanonnassa, mutta sekin näköjään muuttununna ainakin tänä kesänä, kun kuulemma lämmmintä viel piisaa vesissämme...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 13:40

Mistä lie tuo sanonta tullut, ei siinä mitään perää ole. Kun Jyväskylän kaupunginjohtajana oli Jaakko Loven, hän muistaakseni heitti vuosittain kuumennetun kiven veteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 14:06

Tilastollisesti tarkastellen luonnonvesien viileneminen alkaa juuri Jaakonpäivän aikoihin

"Uskomus ei tosin pidä aivan paikkaansa, sillä Suomen ympäristökeskuksen mukaan viilenneet säät ja voimistuneet tuulet käänsivät vesien lämpötilat laskuun useimmilla järvillä jo viime viikon lopulla. "

... itse uin yhtä antaamuksella joka kerta kun veneestä mulahdan, oli se veden lämpötila sitten mikä tahansa ...

Lähteet:
yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...origin=rss

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 14:36

Ei haittaa tahtia, menään uimaan silloin kun tekee mieli.Käyn talvisinkin 3 kertaa viikossa uimahallissa ja siellä ulkoaltaassa.Monena vuonna jaakko on lämmittänyt vetet vasta uima kuntoon.
Syksyisinkin olleet lämpimiä.Käyn kesälläkin ulkoaltailla, täällä 50m pitkät altaat,niissä hyvä uiskennella.Joissain kunnissa juhlitaan jaakoa, koko viikon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 21:31

Eipä tuo Jaakon kivien heittely haittaa, heittäköön ei pelota!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 21:41

Vedet alkavat vanhan uskomuksen mukaan kylmentyä tästä päivästä lähtien, kun Jaakko heittää kylmän kiven veteen.

Uskomus ei tosin pidä aivan paikkaansa, sillä Suomen ympäristökeskuksen mukaan viilenneet säät ja voimistuneet tuulet käänsivät vesien lämpötilat laskuun useimmilla järvillä jo viime viikon lopulla.

Eipä tuo haittaa, vilpoisessa vedessä on mukavampi uida. Ja helteet ovat jälleen alkamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2010 - 00:30

Ei ollut Jaakolla kylmääkiveä, totesin ja muistaakseni tänäkesänä se ei ole Jaakko. Kuten Valperi mainitsi niin tuuli sekoittaa pohja ja pintavedet

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.07.2010 - 00:41

Antaa Jaskan nakella, ei tee kesää eikä talvea minulle hänen nakkelunsa.