Ketkä ovat pyrkimässä Unescon maailmanperintölistalle?

Avainsanat: suojeltava kohde

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.07.2010 - 23:24

Ainakin sinne on pyrkimässä 32 uhanalaista kulttuuri- ja luonnonperintökohdetta.
Ehdolla on mm. Tyynenmeren Bikini-atolli, kohde jossa yhdysvallat teki vuonna 1946
ydinkokeen ja vaurioitti sitä pahoin. Alue on nimetty naisten bikinien muodon mukaan.
Euroopasta on esillä mm. luonnontieteilijä Charles Darvinin aikanaan asuttama pihapiiri
Britaniassa.
Amsterdamin kanaalit.
Jollen väärin muista Suomestakin on ehdotettu unescon maailmanperintölistalle Tyrvään Pyhän Olavin kirkkoa.

Kohteet valitaan uutisten mukaan ensiviikolla.

Lähteet:
Yle uutiset/kulttuuri

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.07.2010 - 20:24

Tyrvään Pyhän Olavin kirkkoa ehdotetaan Unescon maailmanperintölistalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2010 - 22:17

Maailmanperintökohteita on maailmassa kaikkiaan yli 800 (890)
www.matkareitti.fi/unescon_m...tokohteet/

UNESCO whc.unesco.org/en/list
Tentative Lists Finland
whc.unesco.org/en/tentativelists/
Jos ymmärsin oikein, niin Suomi yrittää saada listalle:
* Paimio Hospital (formerly Paimio Sanatorium) (28/01/2004)
* Saimaa-Pielinen Lake System (28/01/2004)
* The Carvings from historic time at the island of Gaddtarmen (Hauensuoli) (01/10/1990)
* The Holy place of worship of Ukonsaari by the Sami people at Inari (01/10/1990)
* The large Stone Age ruin of Kastelli at Pattijoki (01/10/1990)
* The Rock paintings of Astuvansalmi at Ristiina (01/10/1990)
Suomella on listassa:
Finland
* Fortress of Suomenlinna (1991)
* Old Rauma (1991)
* Petäjävesi Old Church (1994)
* Verla Groundwood and Board Mill (1996)
* Bronze Age Burial Site of Sammallahdenmäki (1999)
* High Coast / Kvarken Archipelago (2000, 2006) *
* Struve Geodetic Arc (2005) *

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 14:02

Kyllä se Tyrvään kirkko ilmeisesti on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2010 - 22:11

Tyrvään Pyhän Olavin kirkkoa tarkoittanet!