Millaisen firewire-kaapelin ja jonkin muun laitteen tarvitsen voidakseni siirtää videokameran sisällön koneelle?

Minun tarvitsee tehdä seuraava toimenpide: siirtää videokameran sisältö kannettavalle tietokoneelle.

Kamera on Sony DCR-HC51E, ja tietokone on Toshiba Satellite L300D.

Kysymykseni:

1. Millaisen firewire-kaapelin tarvitsen?
2. Minkä muun laitteen tarvitsen?

Ei tarvitse olla ihan suora vastaus; omaa googlausta auttaisi myös tietää, että _mistä_ sen näkee, millaiset laitteet tarvitsee.

Koneessani ei ole firewire-porttia.

Lisätty: 15.07.2010 - 12:36

Kiitän vastauksistanne. Kamerassani ei kai ole sellaista kohtaa, johon USB-kaapelin saisi, sillä olen kokeillut tökätä siihen jo ennestään omistamani. Mukana ei tosiaan tullut mitään, jolla siirto onnistuisi. Jos tähän kameraan kerran käy vain Firewire eikä koneessani ole Firewire-"reikää", niin enkö pakostakin tarvitse jotain muuta(kin) kuin Firewire-kaapelin? Mutta mitä? Löysin tietoa Firewire-adaptereista, mutta mihinkäs ne tökätään? Nimittäin luin myös, ettei adapterin toista päätä voisi tökätä tietokoneen USB-porttiin (vaan mihinkäs sitten?).

Ostin kameran keväällä Gigantista, joten ei kai se kovin vanha ole...

Onko mahdollista, ettei ole olemassa MITÄÄN keinoa saada kameran sisältöä koneelleni?

Lisätty: 15.07.2010 - 12:51

Kameran mukana on kyllä A/V-liitäntäkaapeli, mutta ei CD-ROM "Handycam Application Softwarea". Tämä sama ohjekirja on neljällä eri videokameralla, joista vain kahdessa on mukana tuo Software...

En tee tuolla A/V-liitäntäkaapelilla mitään, kun eihän sitä voi laittaa tietokoneeseen?
Picture Motion Browseria ei ole tässä käsittääkseni mukana, on vain jokin tervetulolevy, jossa on videoita ja jotain .BUP-päätteisiä tiedostoja, joita en osaa avata.

Lisätty: 17.07.2010 - 11:59

Kiitos kaikille vastaajille! Pitänee sitten vaan rohjeta näiden laitteiden kanssa jonnekin liikkeeseen neuvottavaksi. Hieman liian monimutkaisia asioita minulle selvitettäväksi netin kautta.

Avainsanat: l300d satellite toshiba sony dcr-hc41e videokamera firewire kaapeli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.07.2010 - 12:35

Asenna koneellesi CD-levyllä oleva "First Step Guide" (Aloitusohje) and software (DCR-HC53E/54E)
Asenna koneellesi CD-levyllä oleva "Picture Motion Browser" -ohjelmisto.
ohjeet suomeksi pdf.crse.com/manuals/3286461311.pdf
Windows-tietokoneen käyttäminen, 0hje sivulla 46, katso "Järjestelmävaatimukset"

Firewireä et tarvitse, mutta koneessasi oltava USB 2.0 liitin
Kameran mukana on toimitettu "multi AV -kaapeli" ?
Kytkentävaihtoehtoja on sivulla 42
Tekninen sanasto: www.sony.fi/glossary/ShowGlo...s=Glossary

Kamerassasi on:
S-Video-lähtö KYLLÄ (lisävarusteena saatavalla kaapelilla)
i.LINK™ (DV) -lähtö KYLLÄ
USB-liitin EI

i.LINK™ on huippunopea dataväylä, joka perustuu IEEE1394-standardiin. Se mahdollistaa digitaalisen videokuvan reaaliaikaisen siirron kuvanlaadun heikkenemättä.

Lisätty: 16.07.2010 - 10:25

Sinun on tavalla tai toisella käytettävä kamerasta joko
S-Video-lähtöä (lisävarusteena saatavalla kaapelilla) tai
i.LINK™ (DV) -lähtöä tai sitä "multi AV -kaapelia".
Paras vaihtoehto olisi jos voisit hyödyntää tuota i.LINK™ (DV) -lähtöä. silloin saisit videon ulos digitaalisessa muodossa. iLink perustuu USB -standardin ?
Laitteiden yhteensopivuudessa on ongelmia, joten laitteet kainaloon ja "alan liikkeeseen" ostamaan sopivan lisälaitteen tai adapterin.
Et ostaessasi selvittänyt yhteensopivuutta, mutta älä välitä suuremmat ongelmat on niillä jotka ostavat hienon HDD teräväpiirtokameran.

Lisätty: 22.07.2010 - 23:05

Firewire, IEEE1394, DV ja iLink tarkoittavat kaikki samaa liitäntää.
Joten jos/kun sinulla on se i.Link-kaapeli niin...

Et kertonut koneesi tarkkaa mallia, mutta jos se on Satellite Pro L300D-EZ1001V,
niin koneessasi on "ExpressCard slot" (leveä litteä aukko johon voi työntää ExpressCard 34 tai 54 -lisälaitekortin),
silloin eräs ratkaisu olisi hankkia "Firewire to USB ExpressCard/34",
hinnat näyttää vaihtelevan 32,90 - 75,90€

Googlaa noilla sanoilla tai suomeksi, ja lue vertailuja.
Huomaa myös, että Firewirestä on olemassa kaksi versiota 4 ja 6-piikkinen,
eli Firewire 400 ja Firewire 800.

Verkkokauppa Komponentit / Ohjainkortit / Firewire / ExpressCard
www.verkkokauppa.com/main.ph...3=Firewire

Esimerkkejä:
www.belkin.com/IWCatProductP..._Id=278321
- Connects 1 USB 2.0 and 2 FireWire n. 99,99€
www.amazon.com/USB-firewire-...B000TMI0VU
- 2FIREWIRE+1 USB Ports n. 50€
www.sonnettech.com/product/f...ard34.html

Muuta tietoa:
www.digivideo.fi/content/ind...;Itemid=43
www.digivideo.fi/wiki/index....p/Firewire
www.digivideo.fi/wiki/index.php/USB

Lisätty: 26.07.2010 - 18:00

Digivideon keskustelufoorumi www.digivideo.fi/phpbb2/

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.07.2010 - 22:29

No, ihan näin äkikseltään... En tiedä tosin minkä ikäiset noi laitteet on (en kookeltanu) , mut kuiteskin videokameroissa nykyisin on mukana piuha minkä voi yhdistää tietsikkaan usb-liitänällä ihan suoraan. Yleensä tietokone tunnistaa uuden laitteen plug and play toiminnolla ja sen jälkeen homma skulaa piece of cake... Ei siihen tarvii mitään välilaitteita. Just try it!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2010 - 22:49

vakiovarusteena siinä ei ole USB-kaapelia, joten sen joudut ainakin ostamaan.
täältä voit ladata käyttöohjeen, jos sinulla sitä ei ole:
www.sony.fi/product/sdh-mini.../dcr-hc51e

täällä software:
www.sony.fi/article/id/1223479028196

täällä ilmaisia editointi-ohjelmia videoille,
tai sitten windows movie makerilla voit myös editoida(ehkäpä koneessasi se on jo valmiina)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2010 - 10:45

Itselläni on Fujitech video saver jolla vanhoja videoitani olen siirtänyt dvd:lle.
Tuo näkyy tuntevan useammat formaatit.
www.verkkokauppa.com/popups/...p?id=40079