Milloin käytiin Gettysburgin taistelu?

Avainsanat: gettysburgin taistelu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.07.2010 - 01:12

Gettysburgin taistelu käytiin 1.–3. heinäkuuta 1863 Yhdysvaltain sisällissodan aikana

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.07.2010 - 07:28

Gettysburgin taistelu käytiin 1.–3. heinäkuuta 1863 Yhdysvaltain sisällissodan aikana. Sitä pidetään yleensä sodan käännekohtana.

Kesäkuun lopulla 1863 pohjoisvaltioiden eli unionin ja etelävaltioiden eli konfederaation joukot olivat molemmat kerääntyneet Gettysburgin lähistölle. Kenraali Robert E. Lee oli johtanut konfederaation joukot kauas pohjoisvaltioiden alueelle, Pennsylvaniaan asti. Voittoisa armeija oli kuitenkin autuaan tietämätön siitä, että lähistöllä oli myös suuri joukko unionin sotilaita. Mutta kun pieni joukko Konfederaation miehiä uskaltautui kaupunkiin asti, heidät ajettiin pakosalle juuri unionin sotilaiden toimesta. Pohjoisvaltioiden joukot leiriytyivät kaupungin ulkopuolelle ja 1. heinäkuuta 1863 alkoi Yhdysvaltain sisällissodan verisin taistelu.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Gettys...n_taistelu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2010 - 07:50

1.–3. heinäkuuta 1863 taistelu käytiin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2010 - 12:40

Gettysburgin verinen taistelu käytiin 1-3.7.1863. Pohjoisen ja etelänjoukot kohtasivat Pennsylvaniassa.
Kenraali Robert Lee oli johtamassa etelävaltioiden joukot pois kauas Pohjoisen unionin alueelle.
Hän aikoi vallata stategisesti tärkeän Gettysburgin, mutta ei tiennyt, että lähistöllä oli 80 000 pohjoisvaltioiden sotilasta,joiden oli määrä puolusta Gettysburgia.
3.heinäkuuta oli koko sisällissodan verisimpiä päiviä kun konfderaatin sotilaat ryhtyivät rynnäkköön
12 000 miehen voimin.vallata unionin tärkkein asema. Tämä hyökkäys tunnetaan Piccetin hyökkäuksenä.Lopuksi Kenraali Leen oli pakko perääntyä.
Kaupungin 2400 asukasta joutui koko verisen sisällissodan silminnäkijöiksi.

Lähteet:
googlesta opiskelin