Kuka kertoisi liikenteestä?Sen verran jotta jos ajan pyörätietä risteykseen niin suojatie pitää taluttaa yli?Ok,mutta miten on..

mopot jos ajavat sallitusti pyörätietä?Vaihtavatko vapaalle ja työntävät suojatien yli?En ole koskaan nähnyt mutta yleisön osastoilla usein rähistään pyöräilijöille,että suojatielle tultaessa on talutettava vaikka pyörätie jatkuu sen jälkeen?Mikä on se OIKEA sääntö miten mennään?Itse ajelen kyllä suojatien yli mutta oikessa reunassa ja VAROEN.Tuskin kukaan sammuttaa mopoa ja työntää suojatietä mutta miksi fillaristin niin tulisi tehdä vai tulisiko?

Lisätty: 13.07.2010 - 21:54

Siis tuon Palisanterin linkin mukaan pyärää pitää taluttaa tien yli jos ei erillistä kaistaa siinä vieressä!Mutta mopoista ei puhuta mitään ja saa kai sitten huristella pappa-tunturilla huoletta...?Jotenkin siinä on nyt mopon mentävä aukko laissa..?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.07.2010 - 17:28

ihan yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa, alla kuitenkin kaksi selvää tapausta (lisää selvitystä lähdelinkissä)

Jos pyörätie tai kevyen liikenteen
väylä jatkuvat suojatienä tien yli,
pyöräilijä voi ylittää tien
ajamalla suojatietä pitkin.

Jos jalkakäytävä jatkuu suojatienä,
pyöräilijä ei saa ajaa tien yli,
vaan hänen on talutettava pyörää.
Jalkakäytävällä saavat ajaa vain
alle 12-vuotiaat lapset.

Lähteet:
www.liikenneturva.fi/www/fi/..._suomi.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.07.2010 - 20:59

Täällä on selkeät säännöt: www.polkupyoraily.net/wiki/L...4nn%C3%B6t
Mopoilijalla on samat oikeudet kuin pyräilijälläkin, jos kevyen liikenteen väylä merkitty mopolle sallituksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2010 - 21:09

täälläkin on jotain sääntöjä:
www.davinci.pp.fi/kevlakib.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2010 - 23:35

Itse ajelisin tilanteen huomioiden.Oli oikein tai väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.07.2010 - 00:31

Muista aina liikenteessä, monta vaaraa ompi eessä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2010 - 20:42

Itse kyllä ajan tai talutan riippuu tilanteesta!