Mistä, jotkut ns. jauhotoukat tms. tulevat jauhoihin?

Enpä oo koskaan nähnynnä (ja taas näin, he), ostin sellasen pussin lettu/vohvelijauhoja, ja oli keittiös sellases puukulhos tää pussi, ja sit huomasin jokunen päivä sitten, et se pussi oli pikkiriikkisen menny rikki jostain syystä, koska muutama murunen oli astian pohjalla tätä jauhoo, aattelin ei sit mitään kyl mä teen näit vohveleit kuitennii muutaman päivän peräst, mut kun tänä aamuna katoin, ton astian pohjalla oli sellasii n.2mm kokosii ötököit, yök ja hui.

Mistä nää ko. ötökät tulee/syntyy, onks niitten munat tms. jo valmiina siellä jauhois, vai kui ja mitä ne oikeesti on? Vai miten tää prosessi kehittyy, et näin tapahtuu (samoin kuin banaanikärpäset, mistä ne tulee, jos banaani vanhenee/unohtuu kassiin)?

Avainsanat: ötökät jauhot jauhotoukat banaanikärpäset syntyy

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 21:02

Pusseissa ja pakkauksissa
riehuu useimmiten riisihäröjä,
jauhokoisia ja kuoriaisia.
Ne ovat tulleet Suomeen ulkomaalaisten
tuotteiden mukana.
Tuholaisten munia ja
toukkia ei havaitse helposti.
Lomamatkalta tuliaisina
tuodut mausteet, pähkinät ja
muut kuivatuotteet pitäisikin
muistaa pakastaa välittömästi.
Viikon pakastuksen aikana
tuholaiset kuolevat.

Lähteet:
www.viikkosavo.fi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.09.2008 - 10:06

Jauhot ovat vanhentuneet,taikka ne ovat jo tehtaassa pussitettu mukaan.Ostin kerran tälläisen jauhopaketin,jossa oli toukkia.Otin yhteyttä valmistajaan ja he korvasivat minulle aiheutunen vahingon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2008 - 07:58

'jauhomatojen' mysteeri taisi jo selvitä? hedelmäkärpäsistä löydät juttua niin paljon kuin jaksat lukea (Puutarha.net keskustelupalstat: Niksinarikka : Hedelmäkärpäset tekevät hulluksi ( 128 kpl) ).

puutarha.net/index.asp?s=/ke...p?id=10262