Mitä ovat veritimantit ja mistä sellainen nimitys tulee?

Avainsanat: timantti kauppa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.07.2010 - 19:35

Niin kutsutut veritimantit tai konfliktitimantit nousivat suuren yleisön tietoisuuteen Leonardo DiCaprion tähdittämän Blood Diamond -elokuvan myötä. Nimitys johtuu lyhyesti sanottuna siitä, että näillä timanteilla on rahoitettu ja rahoitetaan konflikteja.

Sierra Leonen tapauksessa kapinallisjoukot valtasivat timanttikaivoksia ja myivät timantteja pimeillä markkinoilla aseita ja muita tarvikkeita saadakseen.

Sierra Leonessa ongelmat alkoivat toden teolla 1990-luvun alussa, kun kapinallisjohtaja Foday Sankoh perusti ”Revolutionary United Frontin”, eli RUF:in. RUF kapinoi vuodesta 1991 vuoteen 2002 asti Sankohin rahoittaessa toimintaa timanttien myynnillä laittomia verkostoja pitkin Liberian presidentti Charles Taylorin tukemana.

Sierra Leonen sisällissodassa kuoli noin 50 000 ihmistä, amputoinnit ja lapsisotilaiden käyttö olivat arkipäivää. RUF myös käytti siviilejä orjatyövoimana timanttikaivoksissa, joiden työolot olivat surkeat. Jokaista RUF:ia vastustanutta rangaistiin armotta – usein juuri amputoimalla jäseniä.

Sierra Leonen veritimantteja myytiin ympäri maailmaa, myös Euroopassa. Heinäkuussa 2000 turvallisuusneuvosto asetti tuonti- ja vientikiellon Sierra Leonen raakatimanteille, jotka eivät olleet maan hallituksen kontrolloimia ja joiden alkuperä ei ollut selvä.

Samana vuonna aloitettiin Kimberleyn prosessi, johon osallistuvan maan täytyy taata, ettei maasta lähtevillä timanteilla rahoiteta kansainvälisesti tunnustettuja hallituksia vastaan sisällissotaa käyviä ryhmittymiä, ja ettei maa vie tai tuo timantteja prosessin ulkopuolisesta maasta.

Googletin

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.07.2010 - 05:24

Niin kutsutut veritimantit tai konfliktitimantit nousivat suuren yleisön tietoisuuteen Leonardo DiCaprion tähdittämän Blood Diamond -elokuvan myötä. Nimitys johtuu lyhyesti sanottuna siitä, että näillä timanteilla on rahoitettu ja rahoitetaan konflikteja.
Sierra Leonen tapauksessa kapinallisjoukot valtasivat timanttikaivoksia ja myivät timantteja pimeillä markkinoilla aseita ja muita tarvikkeita saadakseen.

Sierra Leonessa ongelmat alkoivat toden teolla 1990-luvun alussa, kun kapinallisjohtaja Foday Sankoh perusti ”Revolutionary United Frontin”, eli RUF:in. RUF kapinoi vuodesta 1991 vuoteen 2002 asti Sankohin rahoittaessa toimintaa timanttien myynnillä laittomia verkostoja pitkin Liberian presidentti Charles Taylorin tukemana.

Sierra Leonen sisällissodassa kuoli noin 50 000 ihmistä, amputoinnit ja lapsisotilaiden käyttö olivat arkipäivää. RUF myös käytti siviilejä orjatyövoimana timanttikaivoksissa, joiden työolot olivat surkeat. Jokaista RUF:ia vastustanutta rangaistiin armotta – usein juuri amputoimalla jäseniä.

Sierra Leonen veritimantteja myytiin ympäri maailmaa, myös Euroopassa. Heinäkuussa 2000 turvallisuusneuvosto asetti tuonti- ja vientikiellon Sierra Leonen raakatimanteille, jotka eivät olleet maan hallituksen kontrolloimia ja joiden alkuperä ei ollut selvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.07.2010 - 00:02

Juuri noin kuten jo ilmi on tullutkin.