Nukkuvatko kalat silmät auki vai kiinni?

Avainsanat: kalan nukkuminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.07.2010 - 10:08

kalojen on pakko nukkua silmät auki

kalat eivät pysty sulkemaan silmiään (eikä itkemään)

kaloilta puuttuvat myös silmäluomet ja kyynelrauhaset

Lähteet:
www.compuline.fi/ComDocs/Suo...n-16ic.htm

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.07.2010 - 10:09

Minun ymmärtääkseni kaloilla ei ole silmäluomia, joilla ne sulkevat silmänsä, joten niillä on aina silmät auki. Kala ei siis nuku, vaikka onkin paikoillaan pimeän ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 10:18

Kiva kysymys, Valperi jo vastasikin saman minkä minä löysin, joten yhdyn hänen vastaukseensa.
En ole tullut moista edes ajatelleeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 10:41

aikoinaan akvaariokalojamme seurailin ja totesin saman havainnon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 11:19

Kalathan nuo ovat silmät auki nukkuessaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 12:00

Kala on tietysti aina simmut auki kun ei tarvitse silmäluomia kuin ihminen koska "linssit"pysyvät kosteina räpyttelemätäkin...Meidän ilmaa hengittävien on pakko räpsäytellä jotta pöly irtoaa niistä ja pysyvät kosteana...Kala kyllä pystyy"nukkuessaankin"uimaan ja joskus uinahtelee vain muutamia sekunteja.

Lähteet:
35 vuotta akvaarioita harrastellut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 20:27

Tuulastusreissulla olen tehnyt saman havainnon. Pakko nähdä kun lähtevät niin nopesti pakosalle. Atrain pitää lyödä veteen kalan suuntaisesti, koska kala kääntyy poikittain pakoon pinkaistessaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2010 - 23:09

Pedot väijyy kaloja .Täytyy olla aina silmät auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2010 - 00:33

Silmät auki nukkuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.07.2010 - 23:07

Kalatpa hyvinkin - ja siitä saa helposti kuivat silmät. Suosittelen Artelacia.