Onko ulkoluvussa mitään järkeä?

Ennen koulussa opeteltiin muistamaan ulkoa monia pitkiäkin juttuja (esimerkiksi katekismus ja muuta sellaista). Oliko siitä sinulle jotain hyötyä? Pysyvätkö ne ikuisesti muistissa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 20:22

Kyl mooses pysyy muistis (anteeks Mooses); oulun, siika, pyhäjoki, lesti, perho, jne. sun muut, ja varmaankin muita tähdellisimpiäkin 'ulkolukuoppimisia', jotka oikeesti on avuks elämässä; jotkut äidinkielen jutskat (parhaiten muistuu mieleeni äidinkielenopettajan kommentti, kun nuorina hihittelimme sanalle 'panna', jolloin hän sanoi, että kaikista muista käytetään sanaa panna,mutta ruokaa laitetaan!) , kaavat, kertolasku, ym, muu lasku (jota nykyään ei löydy oikein joiltain tahoilta, jos ei oo laskukone lähettyvil), eli toisssa asioissa on oikeesti hyvä opetella tätä ulkolukua, ja toisis sit taas vähemmän tärkeetä mielestäni....
Joten järkeä on, jos on järkeä ko. asioissa pitemmän päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.09.2008 - 13:55

Kyllä.
Kyllä pysyvät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.09.2008 - 19:12

kyllä siinä on järkeä koska se harjoittaa muista sillä muisti on tärkeä työ kalu joo järkeä pitää olla ja muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 00:50

hämmästyttävän hyvin pysyvät mielessä, ruotsinkielen ensimmäisessä oppikirjassa oli monta pikku runoa, jotka piti opetella ulkoa ja melkein kaikki on vielä reilun viidenkymmenen vuoden jälkeenkin muistissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 09:12

Ulkoluku ja aivojen käyttäminen ehkäisee dementiiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.09.2008 - 10:36

Mielestäni on järkeä.