mistä tulee sanonta:"köyhä ja kippee"?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 05.07.2010 - 14:25

En oikein osaa eritellä tätä olotilaani. Ei kuitenkaan mitenkään hymyilytä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.07.2010 - 19:00

ei köyhä eikä kipee...kännissä monet ovat tilassa "ei köyhä eikä kipee" tai "velat muuttuu saataviksi",juuret jossain kansan tarustoissa,arvaus,kun ollaan oikein rehvakkaina jostakin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2010 - 19:01

kokonaisuudessaan sanonta taitaa kuulua :

"ei ole häpee vaik on köyhä ja kippee"

alkuperää en tiedä, mutta se pitänee sisällään humanistisen näkemyksen siitä etteivät vastoinkäymiset ja vitsaukset suinkaa aina ole itsestä tai omista tekemisistä kiinni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2010 - 19:08

Voi, voi. Minä olen kyllä kumpaakin...enimmäkseen. Päivällä näin taas töistä tullessa yhden hanttapulin joka ei ollut köyhä eikä kippee. Halasi kaksin käsin valopylvästä. Meidän kunnassa on niin kiviset maat etteivät pylväätkään pysy pystyssä, kuin pitelemällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2010 - 19:09

Luulen, että monesta asiasta voisi niin sanoa, minä voisin sitä käyttää esimerkiksi siihen, että kun on
köyhä ja kippee, niin ei ole yksityiselle lääkärille asiaa.
Tai sitten jos saisin loton pääpotin, voisin kerskua, että nyt en ole köyhä, enkä kippee.
Taitas "kippee" jäädä mukaani. toisesta ihmisestä voi sanoa noin myös. Joku on valitttanut jotain
asiaa minulle ja näen hänet sitä toimittamassa, tokaisen eihän se ollut köyhä eikä kippee, siellä se
meni täyttä häkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2010 - 19:37

köyhä ja kipee on varmaan jonkun vastoinkäymisen myötä tullut lause..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2010 - 03:30

Ee se oo mikkään häppee, jos on köyhä ja kippee. Laitettaanhan puhas essi ettteen, kun alakaa Hietamiehen lauantai-tanssit näkkyy ...

En tiedä, monia versioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2010 - 08:04

Lausahdus joka tulee jostakin elämän muutoksesta.Joku kääntynyt hyväksi saatavaksi tai jotan muuta.Jos toisesta sanotaan saattaa olla anteliaalla päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2010 - 08:06

"Ei ole köyhä eikä kipee", usein liikaa nautintoaineita nauttineelle tulee olotila jossa velatkin muuttuvat saataviksi (omassa mielessään). Muussa yhteydessä en ole sanontaa kuullut. Eli myönteisessä mielessä sanottu, muuttuu kyllä nopeasti realismiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2010 - 14:33

jaa a. köyhällä ei aina varaa ( varsinkaan ennenmuinoin ) ostaa sellaista että kroppa pysyy kondiksessa, mm vihanneksia jne. kaipa ne sitten sairastivat anemiaa ja aliravitsemusta aikoinaan.