Ja taas uteliaisuus pulpahti pintaan, onko kukaan käyttänyt ns,entisajan parannuskeinoja ja millä tuloksella?

Kotikunnassani oli kunnanlääkäri M.karvonen, nyt jo edesmennyt.
Minulla oli valtavan kova selkäkipu ja kuulin hänen hoidoistaan muurahaisenkusella.
No kun kipiä olin, niin sinne. 10 kertaa hän antoi pistoksen ja se ei auttanut.
Hän sanoi minulle, että ei Sinulla siellä lihaskipu ole, se on luustossa,kun apua ei
ollut. Ja todentotta röngtenkuvassa löytyi yksi ylimääräisen nikaman tynkä.

Avainsanat: parannuskeinot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.06.2010 - 22:26

Juu,tuon ratamon lehden näytti mummo mökkilomilla pentuna,mutta muuten en ole kansanparannuskonsteja käyttänyt.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.06.2010 - 18:48

en tiedä onko tämä entisajan parannuskeino, mutta kerran poltin koipeni nokkoseen,
ratamon lehteä pidin nokkosenpolttaman kohdalla, ja oitis se polte hävisi. saman vaikutuksen olisi kuulemma tehnyt myös raparperin lehti, mutta sitä ei ollut saatavilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 20:04

Ratamon lehdillä hoidellut itseäni kuin omia lapsia tulehtuneisiin haavoihin ajaa mädän ulos...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 20:08

Sisareni oli ns. maitorupinen taipeiltaan, tervasalvaa hänelle laitettiin ja iho parani. on vanhojen ihmisten muistissa tämä salvan teko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 20:24

Pensakana laitettiin voikukan maitoa syyliin ja ratamonlehti haavan päälle laastariksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 22:34

Kyllä tuo vanhempi mieshenkilä on useasti käynyt kansanparantajalla selkäänsä kuntoutamassa ja todella ollut apua ottaen huomioon hänen ammattinsa silloin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 23:16

vain niitä vanhoja STV konsteja (SaunaTervaViina), hyvällä menestyksellä, ei ole juuri muuta tarvinnut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2010 - 23:24

Olen käynyt kalevalaisella jäsenkorjaajalla hoidattamassa selkääni. Sain avun. Harmitti, että oli käynyt "valohoidossa" eräässä kuuluisassa helsinkiläisessä "selkäkorjaamossa" jossa vain sain maksaa itseni kipeäksi. Viime aikoina olen lukenut paljon Antti Heikkilän (traumatologian kirurgi, ortopedi) kirjoja ja näissä puhutaan mm. kivuista ja kansanomaisesta hoidosta. Jos jotain fyysisiä kipuja tulisi, niin ehdottomasti ensin menisin luontaishoitoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2010 - 21:12

Kerran olen käynnyt kansanparantajalla...Niskani oli niin kipeä,että en pystynyt päätäni kääntämään..ja sain todella avun samantien,kun oli minut käsitellyt...kyllä ihmetytti miten voi tällainen kansanparantaja parantaa.. ....että voi saada ihmeitä aikaseksi..