Kenen tunnetun kruunatun kuningattaren sarkofagi on haudattu Suomeen. Kuka ja mihin?

On ollut niin kuninkaallista loistoa lähipäivinä, tämäkin oli varsin romanttinen tarina, mutta
päättyi onnettomasti, kukapa sen tietää.

Avainsanat: kruunattu kuningatar

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.06.2010 - 00:44

Kaarina Maununtytär (syntymänimeltään Karin Månsdotter) (6. marraskuuta 1550 – 13. syyskuuta 1612) oli Ruotsin kuninkaan Eerik XIV:n puoliso.

Kaarina Maununtytär kuoli 13. syyskuuta 1612 Liuksialassa 61-vuotiaana lyhyen sairauden jälkeen. Hänet haudattiin Turun tuomiokirkkoon. Tyttärensä Sigridin lisäksi Kaarina Maununtytär on ainoa Suomeen haudattu kuninkaallinen henkilö.

Kysyjän kommentti

Kiitos, minun mielikuningattareni, voittaa histiriassa ja rakkaudessa nykyisekin. Ja koko Erikin ja Kaarina Maununtyttärem tarina on niin kanis ja surullinen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.06.2010 - 16:44

Katariina Maununtytärhän se on, ja ei minun tarvitse mennä kuin alas mäkeä niin olen Turun Tuomiokirkolla jossa hän lepää...

Ja Eerikin kyynerpääjäljet ovat taas Turun Linnan vankityrmässä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2010 - 08:34

Kaarina Maununtytär on haudattu Turun tuomiokirkkoon.