Mitä ja missä voi esiintyä valovuotoa?

Avainsanat: valo vuotaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2010 - 08:53

Yksi lcd-televisioiden huonoista puolista on valovuoto, taustavalon paistaminen kuvasta läpi. Ilmiö näkyy sitä paremmin mitä hämärämmässä televisiota katsotaan ja mitä tummempi kuva ruudulla on. Valovuodon takia esimerkiksi elokuvan hämäräkohtauksissa musta saattaa vaikuttaa laikukkaan harmaalta.

Valovuotoon vaikuttaa television toistaman mustan värin tummuus sekä paneelin valontasaisuus. Mitä tummempi musta ja mitä tasaisempi taustavalo, sitä vähemmän valovuotoa esiintyy.

Koska kyseessä on tekniikan ominaisuus, liiallisesta valovuodosta voi olla hankala reklamoida. Helsinkiläinen Vesa huomasi tämän ostettuaan uuden, noin 1 500 euron hintaisen teräväpiirtotelevision.

”Ajatuksena oli kerrankin ostaa kunnon peli kotiteatterin sydämeksi”, mies kuvailee. ”Kaupassa esillä olleessa mallikappaleessa ei näkynyt mitään valovuotoa. Omassa laitteessani havaitsin valovuodon heti kun käynnistin sen ensimmäisen kerran. Säätäminen ei auttanut oikeastaan yhtään. Siellä ne laikut olivat, teki mitä tahansa.”

”Tutut ja paikan päällä käynyt valmistajan virallisen huoltoyhtiön edustaja ovat havainneet vian heti, kuvalähteestä tai materiaalista riippumatta.”

Mutta valmistajan huoltokoordinaattorin mukaan ”laite on kunnossa, valovuodot eivät ole vika vaan ominaisuus”. Televisio palautettiin takuuhuollosta selitetekstillä: ”Laite on tarkastettu. Laite on tehtaan sallimissa rajoissa. Ilmiö ei näy normaalissa tv:n katselussa. Ei vikaa.”

Vesan mukaan valovuoto näkyy normaalissa käytössä, päinvastoin kuin huoltoliike väitti: ”Esimerkiksi 4:3-kuvassa kuten perinteisissä tv-lähetyksissä mustat sivupalkit vuotavat valoa. Nyt kun vika on tuttu, sen näkee varsinkin laitteen nurkissa myös valoisammalla materiaalilla suttuisina alueina.”

Lähteet:
www.mikropc.net/vertailut/ar...431174.ece

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2010 - 13:12

itse taas tyhmänä mietin , et ja kun niin tai harvemmin nykyisin noit fimejä eli nekatiivejä, joit pimiössä valmistettiin ... niin , jos sit joku toinen avaa oven kesken sen kehityksen tulee sieltä ovesta valovuotoa , joka pilaa ne filmit valoittaen ne .. mut tämä jo saattaa olla digiaikan historiaa ja saattaapi olla muutenkin ihan tyhmää .. omaa pähkäilyäni ,.... noo-oo siltikin voi asia noinkin olla ..miettii ja fundeeraa tää punapääblondi :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 13:53

Kait se telkkuun jotenkin liittyy, eli näytön pitäisi olla tasa sävyinen/musta/pimeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 15:32

Telkkariin minäkin sen jostain syystä yhdistän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2010 - 18:12

telkussahan se on se isompi harmi, uutisten mukaan jossain kännykkämallissa ilmeni samaa vikaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2010 - 10:21

Jospa se on naisten tauteja?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.06.2010 - 17:39

Sattui ensin pieni lukihäiriö, mutta elektroniikkaassahan sitä taitaa olla.