Mitä ovat raukit ja mistä löytyy näyttävimmät raukkialueet?

Avainsanat: ranta kivi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.06.2010 - 20:37

Raukki | Urbaani Sanakirja
Raukki - Reservialiupseerikoulu. ....... löytyi myöskin vaikka ei mariaana tätä tarkoittanutkaan...ja niitä on useimmista armeijan paikoista .. itse olen käynyt säkylässä katsomassa , kun pikkuveli oli raukissa :).

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.06.2010 - 19:57

Raukki
Raukki on rapautunut, veden ja jään hioma kivi- tai kalliopilari.

löytyy esimerkiksi Hirvensalmelta

Lähteet:
www.hirvensalmi.fi/index.php?id=74

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 20:23

Raukki on rapautunut, veden ja jään hioma kivi- tai kalliopilari.
Kalliopilari (usein sienenmuotoinen pilarimainen kohouma), joka on syntynyt rapautumisen ja rantavoimien vaikutuksesta.

Gotlannista ainakin löytyy, ja aika kommeita ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2010 - 22:38

Gotlannissa näkyi olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 09:21

Raukit ovat esim. veden muovaamia kalliomuodostelmia. Lähimmät löytyvät Gotlannin saarelta Ruotsista, taitavat olla Euroopan mahtavimmat ellen väärin muista.Raukkeja ei ole Suomessa.
Viime kesänä niitä viimeksi ihailtiin Gotlannissa, Hoburgsgubben Gotlannin eteläkärjessä on aika mielenkiintoiseksi muotoutunut kallio, ukon päätä muistuttava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2010 - 09:37

Näyttävimmät raukkialueet ovat pohjoisessa Fårön saarella, Gotlannissa.
Saaren erikoisia nähtävyyksiä ovat rantoja reunustavat jyrkät ja korkeat kalkkikiviseinämät ja merestä jopa yli kymmenen metrin korkeuteen nousevat, meren ja tuulen muovaamat ikiaikaiset kivipilarit eli raukit. Raukit ovat munaisten koralliriuttojen jäänteitä, joista eroosio on syönyt pehmeät osat pois.
www.mtv3.fi/matkailu/ulkomaa...476?Ruotsi