Milloin suomessa tehtiin ensimmäinen lentokoneen kaappaus?

Avainsanat: kaappaus lentokone

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2010 - 12:39

Seura taitaa kirjoittaa puppua?

Poliisin mukaan kuolleella 64-vuotiaalla vantaalaismiehellä ei ollut lähiomaisia.
Vainajan serkku, nykyään Ruotsissa asuva konekaappari, on läheisin tiedossa oleva sukulainen.

www.iltasanomat.fi/uutiset/k...id=1599762

Kysymukseen vastaus tässä; Suomi joutui kansainvälisten lentokonekaappausten piiriin heinäkuussa 1977, jolloin neuvostoliittolainen matkustajakone kaapattiin maan sisäiseltä lennolta Seutulaan, kaappaustilanne ratkesi väkivallatta kotimaisin voimin, ja kaapparit palautettiin kotimaahansa. Tosin Neuvostoliitto teloitti kaapparit pian palautuksen jälkeen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.06.2010 - 09:53

Lauantaina syyskuun 30 päivämä 1978 kello 15.00 Finnairin Super Caravelle vuorokone AY-405 oli valmis lähtemään aikataulustaan hieman möyhässä Olunsalon kentältä kohti Helsinkiä.
Ensimmäinen lentokonekaappari oli Aarno Lamminparras oli mukana. Hän oli yhteiskuntaan ja elämäänsä perin kyllästynyt mies.Koneessa oli 44 markustajaa kolme oli lapsia. Hän halusi päästä tutustumaan konee ohjaamoon, sai luvan ja ehti tarkastella konetta 10 minuutttia. Taskussa oli valmiina varastettu pistooli ja siitähän tuo seikkailu alkoi.
Helsingissä hän päästi vapauteen 44 matkustajaa ja vaati lunnaita 657 000 markkaa ja perheelleen
500 000 markkaa. Kone palasi Ouluun rahoineen ja matkustajineen, jotka olivat poliiseja.
Caravelle kävi mm .Amsterdamissa. Kesken lennon Lamminparras halusi päästä omista kamppeistaan irti ja ne heitettiin peräovesra ulos. Rahaa ja viskiä hän vaati lisää Helsini-Vantaa lentoasemalla ja saikin sitä.
Hän oli saanut kiristettyä rahaa 825 000 markkaa.
Lopuksi sunnuntai aamuna 1.lokakuuta 1978 lamminparras pääsi vaimonsa kanssa kotiin.
Poliisi otti hänet kotona kiinni ja nyt on käynyt ilmi,että vuonna 2008 läydettiin kerrostalosta Vantaalta lehtiröykkiön alta miehn ruumis, joka paljastui muumioituneeksi Aarno Lamminpartaaksi.

Lähteet:
Seura

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.06.2010 - 10:09

Mitäpä tuohon sirkkaliisan mielenkiintoiseen vastaukseen enää lisäämistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2010 - 10:35

Sirkkaliisa on selvästi asiasta perillä. viime aikoina on ollut tästä aiheesta parikin lehtijuttua, mm. Monica Aspelund oli mukana tuossa kaapatussa koneessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2010 - 11:33

Suomessa on tapahtunut kaksi onnistunutta lentokonekaappausta. Ensimmäinen, epäonnistunut yritys tapahtui vuonna 1971. Onnistuneet kaappaukset sattuivat vuosina 1978 ja 1986 Oulu–Helsinki-reitillä. Kaikki tapaukset selvisivät henkilövahingoitta.