Mitä tarkoitetaan suklaan temperoinnilla ja miksi näin tehdään?

Avainsanat: suklaan valmistus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.06.2010 - 22:42

Temperointi tarkoittaa sitä, että tavanomaisen sulattamisen jälkeen suklaasulaa jäähdytetään tiettyyn lämpötilaan, jolloin suklaan rasvat kiteytyvät uudelleen. Tällöin suklaa on temperoitua. Koska suklaa on temperoituna paksua, paremman käyttömukavuuden aikaansaamiseksi suklaata lämmitetään yleensä uudelleen, mutta vain annettuun suosituslämpötilaan. Temperoinnin voi tehdä kaikissa suklaatöissä (kuten koristeet ja kuorrutteet), mutta ehkä suurin hyöty tulee esiin juuri konvehdeissa.

Kysyjän kommentti

Oikeilla jäljillä olette kaikki. Tosiasiassa halutaan säilyttää toivitut ns. alfakiteet jä lopuksi sulattaa ei toivotut beettakiteet. Näin käsiteltynä suklaa ei sula sirmiin eikä hamaannu. Pars on säilyttää suklaa viileässä eikä kioskin ikkunassa sillä silloin temperointi menettää merkityksensä. Tässä lyhyesti lisäys

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.06.2010 - 22:25

Suklaa sulatetaan, jotta saadaan kaikki rasva hajoitetuksi, jäähdytetaan samalla kokoajan sekoittaen.
Suklaassa olevat rasvat kiteytyvät jälleen jäähdytettäessä ja näin saadaan se temperoitua.
Riippuen käytöstä suklaata voidaan vielä lämmittää ns. käyttölämpötilassa.

Temperoinilla saadaan sileä ja samettinen pinta suklaaseen.

Lähteet:
google apuna

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.06.2010 - 22:29

Näin se tapahtuu:
www.talka.fi/content/view/175/267/

Lähteet:
google