Oletteko kuulleet,että pyörätuoli ihmisen avustuskoira voi olla kuuro??Ymärtää vaan viittomakielen..

Hyvin tottelee minun käsiliikkeitäni...

Avainsanat: avustuskoira

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.06.2010 - 07:47

Kyllä eläimetkin voivat olla sekä kuuroja, mykkiä että sokeita. Oppivat tällöin käyttämään muita aistejaan tehokkaammin. Näinhän muillekin elollisille yleensä käy. Ihminenkään ei ole poikkeus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2010 - 08:01

Enpä ole tuollaisesta ennen kuullut. Kuuroja kissoja kyllä tavannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 10:19

Tapasin Espanjassa ollesssani vanhahkon miehen, joka antoi kahdelle koiralleen käskyjä vain käsillään viittomalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 11:31

Toki koira voi olla kuuro mutta eiköhän liisukan kuvailema tilanne jo liene ongelmien maksimointia. Enää puuttuu, että näkövammaisen opaskoira olisi kuuro....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 13:19

Eläimet ovat ihmeellisiä ja niillä on muuten erittäin hyvät aistit ja hyvä vaisto, joten onhan se täysin mahdollista ja varmaan tosiasia. Kalliita kouluttaa mutta vielä arvokkaampi vammaiselle ihmiselle. Eihän kuurous sinänsä ole este mikäli näkökyky toimii. Kllä niitä on ja vanhemmiten saattaa jokin aisti pettää,mutta työnsä osaa. Ystäväni Elimäeltä on koirankouluttajien kouluttaja eikä siinä sanoja välttämättä tarvita kun hänen sakemanni tekee isäntänsä haluamallaan tavalla

Lähteet:
Oma tieto Elimäeltä(nyk. Kouvolaa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 13:51

Voihan koira olla kuurokin, en vain ole itse tavannut. Hyvä jos sesse viittomakielen hallitsee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 15:04

Eläimillä hyvät vaistot.Kerran tuli televisiosta samasta asiasta .Siinä oli pyöröätuoli ihmisen kotiavustajana koira.Ihmettelin tuolloin asiaa.HYvin kaikki sujui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 17:20

Tuntuu ihmeelliseltä, että kuuro koira voi opastaa ihmistä, täytyy olla jotenkin erikoinen ja pienestä
opettettu tapa. Hyvä näin, jos avun saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.06.2010 - 20:26

Kyllähän koira viittomia oppii kun tarpeeksi kauan sitä ja viittojaa opetetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2010 - 20:35

liisukka nyt jutteleepi omasta hauvastaan joka ymmärtää käsimerkkejä...Niin melkein kaikki koirat mutta suomessa on vaan pari OPETETTUA kuurojen koiraa jotka oikeasti on palvelutyöhön koulutettuja.Minäkin tässä opetan koko ajan koirani tekemään ampiasdrinkkiä mutta ei siitä kunnon viinuria saa tekemälläkään kun taitaapi olla vielä värisokeakin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2010 - 00:48

Itselläni ei ole koiraa, mutta tuttavani kertoi, että koiralle pitää opettaa käskyt myös viittomalla, se tehostaa sanomaa.