Mikä on valveuni?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.05.2010 - 01:31

Valveuni on poikkeava tajunnantila, joka syntyy muun muassa joko osittain nukahtaessa, tai vain osittain herättäessä. Monet keskushermostoa lamauttavat lääke- ja huumausaineet, kuten buprenorfiini ja oksikodoni voivat suuremmilla annoksilla aiheuttaa valveunia.

Valveuneen kuuluu poikkeuksellinen tajunnantila, jossa ihminen on usein silmät auki, mutta silti "unimaailmassa". Hän saattaa nähdä huoneessaan ihmisiä tai muita olentoja, ja yleensä tuntee jonkun läsnäolon. Yleensä valveuni on ahdistava tila. Valveunessa ihminen on yleensä selällään.

Valveuneen liittyy usein unihalvaus, eli tila, jossa ihminen on kyvytön liikuttamaan muuta kuin silmiään. Unihalvaukseen saattaa liittyä myös painon tunne rintakehän päällä ja sellainen olo, että joku pahansuopa olento istuu siinä. Ihminen voi kokea olotilan pelottavana, mutta olevansa täysin kyvytön tekemään mitään. Joskus hän tuntee kuristuvansa, tukehtuvansa tai pelkää sydämensä pysähtyvän. Tästä on tullut sana painajainen, joka tosin nykyisin liittyy lähinnä tavallisiin pahoihin uniin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 23:32

Valveuni on tajunnan tila joko osittain nukahtamisessa tai heräämisessä tapahtuva ilmiö.
Enpä osaa selittää, vaikka usein käytän sitä ilmaisua. Minulla on radio yöpöydällä ja välilläkuulen sen äänen ja välillä en, se on jonkinlaista horrostilaa.
Onhan tässä masiinassakin horros-ja lepotila, jotka ovat yhtä tyhjän kanssa.

Lähteet:
oma oletus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 08:39

unelma,silmät auki unelmoiminen ja kuvien näkeminen

Lähteet:
oma pää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 16:44

Unen ja valveen välitilassa nähty unenomainen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2010 - 00:51

Silloin kun näkee unta.ja sitä katselee..on valveunta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 07:20

Annettujen vastausten perusteella minä sitten taidan nähdä päivisinkin valveunia kävellessäni. Välillä olen jossain ihan muissa maisemissa.