Millaista on riisiposliini? Kuka aloitti valmistuksen suomessa ja milloin.

Avainsanat: riisiposliini

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 01:42

erittäin hienoa koriste-posliinia jossa on läpikuultavia 'reikiä'

"Reiät tehdään käsin erikoisveitsellä ja reikien ympärykset siistitään huolellisesti. Rei'itetty esine raakapoltetaan 800 asteessa, lasitetaan ja poltetaan uudelleen, nyt 1380 asteessa. Lasite muodostaa reikien päälle ohuen kalvon, joka muuttuu poltossa läpihohtavaksi."

Arabia vuonna 1941

Lähteet:
www.arabianmuseo.fi/web/muse...enDocument

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2010 - 05:05

1940 koriste-esineiden joukkoon saatiin merkittävä lisä.
1940 luvulla Friedl Kjellberg on 10 vuotta uurastanut tarkoituksena elvyttämään Kiinasta peräisinolevan
riisiposliinitekniikan teko. . Onnellisesti saatiin alkuun 1941.
Teko ei onnistu koneellisesti. Posliimassa on haurastan ja leikkaaminen raakaa massaa, herkkää kättä ja huolelisuutta vaativaa. Reiät tehdään käsin erityisveitsellä, reunat siistitään.
Aikaansaanos poltetaan 800 asteen lämmössä.Lasitetaan ja poltetaan uudelleennyt 1300 asteessa.
Lasite muodosta reikienpäälle ohuen kalvon muuttuen läpikuultavaksi.
Arabia aloitti tuotannon 1941 (jossain oli 1942)
Riisi viljalla ei ole mitään tekemistä posliinin kanssa kuin nimessä.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 01:01

Aiemmin kysytty, valkoinen läpikuultava porsliini, Arabia sitä on valmistanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2010 - 17:30

Riisiposliinin historiaa on jo paljon edellisissä vastauksissa.Hiljattain T.I.L.A -ohjelmassa esiteltiin suomalinen riisiposliini tekijä, nimeltään muistaakseni Eva Jokinen. Hän tekee käsin erittäin kauniita riisiposliiniesineitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2010 - 06:53

Haurasta hentoa varovasti käsiteltävää posliinia.