Missä Valamon luostari sijaitsi heti sotien jälkeen?

Lisätty: 21.05.2010 - 16:32

Kyseessä oli sotien jälkeen Keiteleelle siirtynyt Konevitsan luostari joka siirrettiin täältä Heinävedelle. Yhdistyi Valamon luostariin silloin sotien jälkeen.

Avainsanat: historia luostari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2010 - 20:50

Heinävedelle joutuivat munkit muuttamaan kauniilta luostarisaareltaan.Haluaisin mennä käymään valamossa laatokalla.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksista. Kysymyksessäni oli virhe, jonka korjasin myöhemmin. Anteeksi kovasti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2010 - 20:34

Valamon luostari (Uusi-Valamo) on Suomen ortodoksisen kirkon alaisuuteen kuuluva luostari Heinävedellä Etelä-Savossa.

Valamon luostarin munkit joutuivat siirtymään sodan jaloista Laatokan järven Valamosta evakkoon sisä-Suomeen ja Kannonkosken kautta he päätyivät Heinäveden Papinniemelle, josta 24. heinäkuuta 1940 hankittiin luostarille entinen Saastamoinen-yhtymän iso tila rakennuksineen sekä n. 300 hehtaaria metsämaata ja 50 hehtaaria peltoa. Paikan nimeksi tuli Uusi-Valamo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2010 - 20:51

Valamon saaresta Laatokalta munkitlähtivät sotaa pakoon japäätyivät Kannonkoskelle Keski-Suomeen josta matka jatkui Heinävedelle, jonne perustettiin Uusi-Valamo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2010 - 23:09

Kannonkosken Piispalassa ovat Valamon munkit viivähtäneet. Nykyisin siellä on nuorison suosima
retkeily ja valmennuspaikka, jossa varsinkin venäläiset nuoret valmentautuvat. Siellä on jäähalli ja uimahalli teräsaltaineen. Perinnesauna- ja kalastajatupa ja kaunis männkikkömetsä polkuineen.

Ja entisessä hirsisessä koulurakennuksessa on ruokala. Kannonkoski sijaitsee Keskisessä Suomessa noin 60 kilometriä Jyväskylästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2010 - 08:20

Kun evakkotaival alkoi, vanhan Valamon väki tuli ensin Kannonkoskelle, mutta pian löytyi uusi paikka eli Heinävedeltä jossa luostari on edelleen.