Kaikki tietävät mikä on Amor, mutta mikä on Eros?

Nuoli osui syömmehen,
tunnustankin minä sen.

Kukkiihan kesällä kirsikkapuu,
sen tuoksuissa näin rakastuu.

Vieläkin mä tunnen sen,
rakkauden niin ikuisen.

Vuosikymmeniä monta,
taitaa olla uskomatonta.

Kesäillan huumassa kirjoittelee pappa.

Avainsanat: eros

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.05.2010 - 07:17

Eros tunnetaan roomalaisessa mytologiassa nimellä Amor.
Hän on leikkisä, mutta julma jumala, joka saattaa ihmiset sokean kiihkon valtaan ja nauttii rakastuneiden kärsimyksestä.

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.05.2010 - 22:47

Se on kreikkalaisessa mytologiassa rakkauden jumala, Areen ja Afroditen poika.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 23:25

Kreikankielessä käytetään myös sanoja agape ja eros. Siinä muodossa eros ei ole aistillista, vaan siinä on mukana kaipaus yhteenliittymisestä rakastetun kanssa ja hänen omistamisesta.
Sitä on sanottu hurmioksi.
Eros rakkauden heikko kohta on siinä,että se on muuttuvaa, ei sitoutuvaa, eikä koko ihmiselämän kestävää. Ja se hurmio on myös useinkin turmio.
Sitä en tiedä kenen lapsia Amor ja Eros ovat, mutta nyt uskon papan hurmion olevan amorin puolella,
kysymyksistä päätellen. Amor on ampunut nuoliaan tiukkaan, niitä ei Eros pysty repimään.
Siinä kun pysyyt, niin hyvin männöö!

Lähteet:
Mytologiaa ja omat ajatukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2010 - 00:05

Ay kuin pappa on romantillisella tuulella,mulla taasen melkein vastapäiset tunteet...johtuu duunitilanteesta siis hikistä ja kiireistä,mutta en valita,EN!Kiva,kun muille paistaa aurinko ja mulle ei B-) Amor ja Eros sama hahmo,mutta eikös kreikuilla ollut Eros ja itskuilla Amor.Hurmiollista turmiota!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2010 - 09:14

Kreikkalaisten tarustossa vahvasti elävä rakkauteen ja intohimoon liittyvä veijari. Eikä aina ihan hyväntahtoinen kaveri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.05.2010 - 21:29

Sehän on jousipyssymies joka ampuu niitä nuoliaan, keneen osuen, välillä ohi ampuen.