Milloin vietimme kieltolakia, mitä emme saaneet silloin tehdä? Miten lakia rikottiin.

Avainsanat: kieltolaki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.05.2010 - 00:47

1. kesäkuuta 1919 - 5.4.1932
alkoholin täyskielto (osto/myynti/valmistus/nauttiminen)

synnytti varsinaisen salakuljetus ja salakauppa elinkeinon , pirtun päätuontimaita olivat Viro ja Puola

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.05.2010 - 07:04

Muistan vaan sen ajan kun kortilla ostettiin alkoholia.Aina pitkät jonot viinakaupassa.Pienenä ihmetteli mitäne jonottavat.Täyskiellon aikanako ne keitteli sitä pontikkaa metsissä joka kolkassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 08:45

Vallesmanni lakituvas kiroili ja hääri.
Nämä pojat pontikalla satasia kääri.
Huraa huh hah hei näillä Mannakorven mailla
on paljon tiputettu pontikkaa.

Kieltolaki kumottiin 1932.

Jokainen lienee tuotakin laulanut jossain vaiheessa elämäänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 09:46

1919-1932 oli kieltolaki Suomessa voimassa.. Sitten se tuli valtion hommaksi.'
Alkoholin ostaminen tuli luvanvaraiseksi oli sitä 1970 vuoden alkuun, valvottiin oli ns. "korttiaika".
Isäntien ja taisi olla emäntiäkin joukossa, silloin kieltolain aikaan eläimet sairastivat paljon ja lääkärit
kirjoittivat niska limassa pirtureseptejä. Eläimet taisi parantua, mutta isännät sairastuivat ainakin jonkinlaiseen jälkitautiin.

Lähteet:
alku google, oppuosa mielikuvitusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 11:39

1919-1932 kieltolaki oli voimassa Suomessa. Ihmiset kiersivät lakia keittämällä itse pontikkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2010 - 20:04

1.6.1919-5.4.1932 kieltolakia vietettiin ja silloin ei viinaa laillisesti saanut myydä eikä ostaa. Niinpä pontikkapannut porisi ja kiljutynnyrit kihisi senkin edestä.