Vuonna 1946 toteutettiin setelileikkaus, mitä sillä tarkoitettiin?

Avainsanat: setelileikkaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 13.05.2010 - 21:51

Kaikkea sitä oppiikin. Taidan ruveta puolittamaan nuo kymppini jos hyvinkin riittäisivät pidempään. =D

Kysyjän kommentti

Näin miekin aattelin tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2010 - 07:38

Setelinvaihdoksi tai setelinleikkaukseksi kutsutaan valtion toteuttamaa toimenpidettä, jossa liikkeellä olevan setelistön määrää vähennetään ja valtiolle otetaan pakkolaina.

Suomessa toteutettiin setelinvaihto vuoden 1946 alussa. Sen mallina olivat Unkarin setelinvaihto 1920 ja Kreikan vastaava operaatio 1922.

Liikkeellä olevat 500, 1000 ja 5000 mk:n setelit määrättiin leikattavaksi kahtia: Toinen puoli seteliä toimi maksuvälineenä vastaten arvoltaan puolta alkuperäisen setelin nimellisarvosta. Määräajan kuluttua nämä puoliskot oli vaihdettava uusiin seteleihin. Toinen puoli oli tilapäinen obligaatio, joka vaihdettiin varsinaiseen velkakirjaan kansalaisen lainasta valtiolle. Toimenpide koski vain käteistä rahaa ja sen ulkopuolelle jäivät talletukset sekä valtion, kuntien ja rahalaitosten hallussa oleva setelistö.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Setelinvaihto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 08:34

Setelirahan arvoksi tuli käytännössä puolet sen entisestä arvosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2010 - 09:21

Isotätini kertoman mukaan setelit leikattiin keskeltä kahtia. Hän ja kaverit menivät edellisenä iltana ravintolaan juhlimaan rahansa pois, koska niiden arvo keskiyöllä romahti.