Mitä tarkoittaa akviferityyppi?

(n-kpl) Delta

Avainsanat: pohjavesialueeseen liittyvä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 18:56

Pohjavesivarasto eli akviferi saa vetensä sateena, joista, järvistä tai toisista pohjavesivarastoista. Lopulta vesi purkautuu mereen, järviin tai toisiin pohjavesivarastoihin. Varasto on uusiutuva, mutta jos sitä käytetään nopeammin kuin se ehtii uusiutua, se ehtyy. Tällä hetkellä maapallon pohjavesivarat ovat ihmisen liiallisen käytön vuoksi ehtymässä. Pohjavesien ehtyminen uhkaa viljantuotantoa kuivilla ja puolikuivilla alueilla. Ilmaston lämpeneminen uhkaa myös suolata useita akvifereja.

Pohjavesivarasto voi olla kolmenlainen sen mukaan, mikä sen pintaa rajoittaa:

Rajoittamaton akviferi: yläpinnan muodostaa vapaa pohjaveden pinta.

Rajoitettu akviferi eli salpavesi: yläpinta rajoittuu huonosti vettä läpäisevään kerrokseen (akvikludi). Tällaisen varaston vesi on peräisin muualta kuin itse varaston päälle sataneesta vedestä.

Orsivesi: varsinaisen pohjaveden yläpuolelle on vettä läpäisemättömän kerroksen päälle muodostunut uusi pohjavesivarasto.

Lähteet:
wikipedia

Kysyjän kommentti

kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 17:54

Ei ollut harmainta hajua, mutta googlesta yritin katsoa. Synkliininen, eli vettä ympäristöstä keräävä..ja jotain sellaista. Mitähän lienee selkokielellä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 18:49

akviferejä eli pohjavesivarastoja on kolmea eri tyyppiä

# Rajoittamaton akviferi: yläpinnan muodostaa vapaa pohjaveden pinta.

# Rajoitettu akviferi eli salpavesi: yläpinta rajoittuu huonosti vettä läpäisevään kerrokseen (akvikludi).
.
# Orsivesi: varsinaisen pohjaveden yläpuolelle on vettä läpäisemättömän kerroksen päälle muodostunut uusi pohjavesivarasto