Onko muita joille naudan sisä ja ulkofileen valmistaminen tuottaa ongelmia, minun fileeni menee silpuksi aina, on kalvoja ym.?

Kukaan perheestäni ei halua syödä sitä kurttaan mennyttä lihaa, ja hyvä marmoroitu pihvi, presidentin pihvi, sanovat että älä ainakaan sitä osta, ovat yhtä huonoja valmistamaan naudanlihaa, ulko ja kulmapaisti tuottaa myös ongelmia, joku helkatan jännevana on niidenkin sisällä, palapaistia yleensä vaan teen, missä vika ?

Avainsanat: naudanliha

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 17:02

naudan ulkofileestä teen yleensä riimihärkää,
ja sisäfileestä herkullisia pihvejä.
putsaan fileistä vain ne ympärillä olevat kalvot jos kokonaisen fileen ostan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 16:55

No ei nyt tuota ongelmia oikeastaan. Hyvä nuijiminen ja jos on jokin jänne niin mie teen sen poikki muutaman pienen veitsen viillon niin johan oikenee, eikä ole kurttuista lihaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 17:15

Kerran on minullakin mennyt ja epäilen, että kyseessä oli liimalilha. Kuulin tästä "nerokkaasta" keksinnöstä vasta lihan ostettuani. Sen jälkeen olen ollut tarkempi. Marmoroitu filé on parasta, mutta vaikeasti saatavilla, mieheni ostaa sitä sillon tällöin hallista. Ostan yleensä kokonaisen fileen, josta osan pakastan. Kulmapaistista ei kannata tehdä pihvejä, vaan käyttää se pataruokaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2010 - 11:03

Olisko niin että on kyse nyt esiin tulleesta liimalihasta? Itselläni ei ole kokemusta siitä että liharuoka olisi mennyt piloille. Sisäfileestä teen joko pihvejä tai sitten paistan kokonaisena. Mitä lihaan tulee sen on oltava huonelämpöistä kun valmistus aloitetaan eli useita tunteja pois jääkaapista (kesällä oltava tarkkana, ei pitkään lämmössä).
Itsellä on hyvä ruoanostopaikka eli Stockmann, sieltä saa hyvät raaka-aineet. Lihassa on eroja. Muistan vuosia sitten kun ystävätär kutsui loukseen lounaalle, oli laittanut kokonaisen lihapalan uuniin mutta se ei kypsynyt lainkaan, tuli vain koko ajan sitkeämmäksi! Kyllä sitä syöriin mutta ehdotin että pilkkoo lihan ja sillä keinoin sitä tuli jotenkuten syömäkelpoista. Oli ostanut lihapalan lähiön K-kaupasta tai vastaavasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2010 - 21:01

Minä valmistan vain hirvenfileitä ja ne onnistuvat hyvin.