Oletko ihka ite keksiny jonkun uuden suomalaisen sanan/sanoja, joita käytät?

Ite tykkään leikkii tään rikkaan suomekielen kanssa joka päivä, ja töissä kun kaveri oli ostanut uudet kengät, kysyin; ootko ostanu uudet kävelyvälineet....ai mikkä, kysy hän:) (tosin en tiedä, vaik tään sanan ois jo joku aiemmin keksinykkii)

Avainsanat: oma keksintö suomenkieli sanat uusi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2010 - 07:47

Lapset ovat ainakin hyvin kekseliäitä kuten:
-vähäsairaala = terveyskeskus
-musta ilmakeppi = pyörän pumppu
-takahäpee = häpeää jälkikäteen
-hiekkaa korvapuustissa = kanelia

Kysyjän kommentti

kyl oli hyvii vastauksii kaikil, mut täs tuntu et ihka tiivistettynä kaikkii:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 23:09

Montakin.
Kun lyön vaikkapa vasaralla sormeen, tulee aloitettua tuttu sana, johon kuitenkin keksin toisen puoliskon jotain muuta.
Ensimmäinen Windowsini oli englanninkielinen, jonka koneen korjaaja oli mennyt omin luvin vaihtamaan suomenkieliseksi, niin olin ihmeessä, että mitä nämä suomenkieliset sanat tarkoittavat. En osannut edes formatoida levykkeitä. Ne kun olisi pitänyt alustaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 23:25

Sitä tulee tehdyksi lähes päivittäin, omaksi iloksi ja torvitotisten harmiksi. Välillä luulee itse keksineensä, tosiasiassa ovatkin peräisin jostain vanhasta, jo unohtuneesta pakinasta tai sketsistä, hällä väliä kunhan hämmentää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 23:45

Joo siis ehottomasti!! Niitä tulee lähes päivittäi.. Usein se johtuu siitä et unohtaa oikeen suomenkielisen sanan, niin on pakko keksii sen tilalle joku uus, joka muka tarkottaa sitä.. Ja yllättävää kyllä, läheisimmät ihmiset ymmärtää heti mitä sä tarkotat. :D Mutta nii, voi olla et josks keksii sanoi, jotkja jotku muut on jo keksinu.. Vähän sellasia slangi-sanoi tms. Ja on sanottu et savolaiset on kovii keksii lempinimii ja uusia sanoja. Se on totta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 04:33

Mä tulen kaksikielisestä perheestä ja mun äidinkieleni on virallisesti ruotsi. Kerran jos toisenkin mieleen tulee ensin sana sillä väärällä kielellä ja mä taivutan tai käytän sitä sitten kuitenkin sillä tarkoittamallani kielellä. Ruotsiksi sanotaan packa upp tai sova ut eli suomeksi purkaa tavarat ja nukkua pois kaikki univelat. Mä saatan kuitenkin sanoa, että mä pakkaan ylös tai nukun ulos.
Niin ja sen lisäksi mä puhun plätyistä. Suomeksi lettu ja ruotsiksi plätt, joten kai se on kompromissi.

Äitini keksi taannoin suomen kieleen uuden sanan: vähy. Käskymuoto sanasta vähene.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 05:25

Minä puhun lätyistä, aina kotoa lahtien ne on ollut lättyjä, se ei ole uusi sana.
Heimotuttaa on minulla uusi sana, sanon"minua nyt niin heimotuttaa". Se on kun kaipaan
jonkun tuttävan luo. Mieheni olei Karjalasta hänellä oli paljon sanoja joita opin.Puhun napusta,tassista,ja mitä lie on. Sehän on kielen rikkaus, vaihtelee. Nettisanasto on uutta, en aivan ymmärrä sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 09:40

Minulla on yksi ilmaisu jonka "keksin" n. 15 v sitten. Tuli palautetta oikein "korkeammalta taholta" että onpas kuvaava sanonta... en paljasta mikä se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 11:18

Meidän perheessä on paljonkin itsekeksittyjä sanoja. "Skuipori" on kastikekauha;
joidenkin lappilaisten puhe "hoohahtaa" enemmän kuin toisten. Ei-niin -ahkera työnteko on "töihäämistä". Kaarinan Niilo- poika on "pikku Karinen".
Listasta tulisi helposti pitkä.
Käytämme myös vanhoja sanoja uusissa merkityksissä. "Huiputamme" tuntureita ja käymme "pullolla" eli paikalla,mistä kerran löysimme tyhjän pullon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.05.2010 - 11:27

En ole kovinkaan kekseliäs uusiin sanoihin nähden, mutta kummityttöni on aika haka siinä asiassa tai sitten hän on kuullut ne toisilta. Joka tapauksessa kuvaavat hyvin sitä oikeaa alkuperäistä sanaa, mikä milloinkin on kyseessä. Hyvä kysymys sinulta. Moikkelis, koikkelis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 12:28

En oikein osaa väännellä suomen kieltä, mutta joskus tulee sanottua kirosanan tilalle jumankekka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2010 - 20:47

Enkä joskus tulee huomaamattaan keksittyä jutun yhteydessä joku uusi sana, mutta ei sitä jälkikäteen enää muista.