Hollanti, tulppaanit ja 1630-luku. Mitä tapahtui?

Avainsanat: kaunis arvaamaton arvokas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 17:23

Vuosina 1636-1637 Alankomaissa houkuttelevin sijoituskohde ei ollut Itä-Intian Kauppakomppania, ei pankkitoiminta, eikä arvometallit. 1630-luvun ajan hollantilaiset spekuloivat innokkaasti tulppaaneilla. Tulppaanien hinta noterattiin useiden Alankomaiden kaupunkien pörsseissä. Kiihkeä futuurikauppa arvokkailla kukkasipuleilla johti hillittömään ja ansiottomaan arvonnousuun, mikä kupla aikanaan puhkesi vääjäämättä. Taloustieteen näkökulmasta 1630-luvun tulppaanimania oli historian ensimmäinen markkinakupla, mutta ei suinkaan viimeinen.

Lähteet:
teknokekko.vuodatus.net/blog/814003

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 19:32

Ensimmäiset papukaija tulppaanit ilmestyivät markkinoille 1630.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 00:41

1630 saapuivat papukaija tulppaanit markkinoille.

Taloustieteen näkökulmasta 1630-luvun tulppaanimania oli historian ensimmäinen markkinakupla, mutta ei suinkaan viimeinen.