Suomessa ei ole lakia jonka perusteella esim.taloyhtiö voisi kieltää tupakoinnin!Kertokaa jos olen väärässä?Jos minua häiritsee naapurin ladan käry niin voiko sen pihaanajon kieltää kun se saastuttaa enemmän kuin papan malboro...?

"Elä ja anna toistenkin elää"...

Lisätty: 09.05.2010 - 13:28

No,löytyihän se mitä etsin eli tavallisissa taloyhtiöissä omalla parvekkeella tupakointia on melko mahdoton kieltää.Jotkut allergia talot(mitä ne sitten liekin?)on toinen juttu.Ps.olen vuokrannut erään kiinteistöni ja luvannut parveketupakoinnin.Tuuletusparvekkeilla yhtiö on savuttamisen kieltänyt.Sauhuttellijoiden pitäisi olla huomaavaisia savuttomia kohtaan mutta myös toisinpäin.Kärpäsestä tulee niin helposti härkänen,eikö?

Avainsanat: oikeuden ennakkotapaus ollut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 12:41

Jos se häiritsee muita, niin eikö niin pitäisi olla?
Eihän muita saa häiritä millään muullakaan.

Lisätty: 09.05.2010 - 15:49

Saastuttavalla autolla ei saa ajaa.
Velvollisuutesi on ilmoittaa poliisille, jos joku rikkoo lakia! ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.05.2010 - 13:11

tupakansavu sisältää yli sata ihmiselle haitallista yhdistettä, joista syöpää aiheuttavia on ainakin 40.

jos tupakanasavu aiheuttaa haittaa taloyhtiön asukkaille, asianosaisten tulisi ensisijaisesti pyrkiä sopimaan asia. Jos sopimukseen ei päästä haitan kärsijän tulee ottaa yhteys taloyhtiön isännöitsijään/hallitukseen ja pyytää niitä ryhtymään toimenpiteisiin epäkohdan poistamiseksi. Jos taloyhtiön ehdottama ratkaisu ei ole riittävä haitan poistamiseksi haitan kärsijä voi edelleen ottaa yhteyttä terveydensuojeluviranomaiseen, joka terveydensuojelulain perusteella voi, jos riittävä näyttö haitasta on olemassa, ryhtyä terveydensuojelulain mukaisiin toimiin asiassa.
Taloyhtiö voi myös kieltää tai rajoittaa hallituksen tai yhtiökokouksen päätöksillä tupakointia kiinteistön yhteisissä ja yleisissä tiloissa (kuten piha-alueilla, rappukäytävissä tai tuuletusparvekkeilla) ja/tai kiinteistön muissa tiloissa.
www.valvira.fi/files/ohjeet/...isohje.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 13:37

Kiellolle ei ole perustetta. Omalla parvekkeella tapahtuvalle tupakoinnille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 13:49

Taitaa mennä tämä "valvominen" vähän liian pitkälle. Oma koti, oma lupa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 14:02

Ei pysty kieltämään.Olen sitä mieltä, jos on omalla parvekkeella.Eikä se ole tavallisuudesta poikkeavaa sauhuttelua.Kyllähän kaikenlaisilla kokouksilla pyritään hoitamaan asioita .Sovinnon saamiseksi että tyydyttää kaikkia osa puolia.Silloin kannattaa olla asianosaisen itse myös paikaala,etujansa valvomassa.Ei sinne mennä tappelu mielessä ,vaan sovinto mielessä.En tiedä olenko oikeassa tämä on järkeeni käypä asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 15:49

No nyt tuohon tupakan polttoon, tämä on talo, jossa asuu meitä vanhempia ihmisiä, talon rakennuttaja
paikallinen pankki. On rakennettu sopivaksi vanhemmille ihmisille, on kaupungin keskustasssa.
valot syttyy joka paikkaan yleisiin tiloihin minne menee sisälle astumalla tai jo kun oven aukaisee
sinne silloin. Hissi on hidas, kerkeää huonompikin kyytiiin.
Ei minulla ole eikä kenelläkään toisella ollut mitään kokouksissa sitä vastaan. On tosi hyvä kun ei itse
polta, niin ei silloin vieraatkaan saa polttaa.Asia on mainittu osakekirjoissa. Tietää jokainen ostaessaan
sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 16:42

Eipä taida olla kiellosta tässä tapauksessa hyötyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 04:43

Joka kodin asuntomarkkinoissa oli ihan muutama viikko sitten juttu parveketupakointiin liittyen www.mtv3.fi/ohjelmat/sivusto...io?1106776

Huomaavaisuus on hyve ja kyllä se musta on vähintäänkin huomaavaista mennä alaovelle polttamaan sellaiseen vuodenaikaan, kun ihmisillä on ikkunat tai parvekkeen ovet auki ja he tuulettavat. Vähemmistö polttaa. Tupakointi kiellettiin ravintoloissa, joihin ihmiset menevät kuitenkin vapaasta tahdostaan. Kyllä mulla on oikeus omassa kodissani elää ja olla ilman, että kärsin passiivisesta tupakoinnista. Tupakoija ei voi käsittää, miten pahalta tupakansavu haisee. Marlboro kuitenkin on tupakasta vahvimmasta päästä ja niin on sen hajukin.

Auton tyhjäkäyntiin liittyen: "Laki sallii tyhjäkäyntiä vain 2 minuuttia (yli 15 pakkasasteessa 4 minuuttia)." www.hel2.fi/ymk/julkaisut/op...ikenne.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 08:43

Yleisissä tiloissa taloyhtiöissä ei saa tupakoida ja savun tulo huonesitosta toiseen on kielletty myös elis itiä sopii tulkita asiaa. Miksi pitää tupakoida ja aiheuttaa terveydellistä haittaa? Toisten ihmisten huomioonottaminen on sivistynyt tapa ja siitä voi vetää johtopäätöksiä suuntaan jos toiseenkin....ihmettelen sitä kun ei edes asu talossa ja antaa ulkopuolisena luvan tupakoida parvekkeella, tuohan on jo aikamoista provosointia. Jos on kyse kiinteistötä silloinhan siinä ei edes muita asu, en ymmärrä tuota lausetta.

Lisätty: 10.05.2010 - 10:26

Meidän taloyhtiö on uudistanut viime vuoden lopulla sääntönsä ja siinä on kirjattuna tupakointikielto yleisissä tiloissa eli kerrosparvekkeilla (tuuletus-) ja tietysti rappukäytävässä. Huoneistokohtaisia parvekkeita ei onneksi ole, ei tarvi niistä kinastella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2010 - 12:28

Joo, en tee kärpäsestä härkästä: kuivatan vaatteet sisällä koska naapurit polttaa sekä ylhäällä että vieressä.... vähän harmittaa kyllä :-(

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2010 - 20:38

Voi hitto mitä holhoamista nuo tuollaiset ovat. Jokainen saa omassa kodissaan tehdä ihan mitä vain. Valittajat muuttakoot korpeen.