Hauska sana:härmämalikka,mikä se on?

Avainsanat: metsästä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.05.2010 - 16:01

Ulkomuistista vetäisen sen hyväksi ruokasieneksi. Taitaa olla peräti kolme tähteä. Jos pieleen meni, niin haitanneeko tuo mittää.

Kysyjän kommentti

Tänään söin kartiohuhtasientä,jota oli ilmestynyt pihallemme.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.05.2010 - 16:03

sienihän se kyllä on.
itse sitä en ole syötäväksi poiminut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 16:14

Sienihän se on ja hyväkin vielä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 17:23

Härmämalikka on lehti-ja havumetsissä esiintyvä sieni. Se kasvaa myös puutarhoissa, puistoissa ja jopa
lehtikasoissa. Sen lakki on 7-15 cm kupera, mutta laakenee kun vanhenee.
Väriltään nuorena harmaanruskea. Malto valkoinen. Tuoksuu nauriilta tai lantulta.
Levinnyt koko skandinaaviaan, lukuunottamatta Norjan ja Suomen Lappia.
Kasvukausi myöhäinen, mutta hyvä ruokasieni.

Lähteet:
googlesta koottu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 20:02

Meidän pihalle välillä ilmetyy näitä härmämalikoita..mutta en ole syönyt niitä..ruohonleikkuri silppuaa ne..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 20:05

Clitocybe nebularis;
fi.wikipedia.org/wiki/Tiedos..._group.jpg

näitä minä enempi etsin;
fi.wikipedia.org/wiki/Neidonvahakas

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.05.2010 - 20:06

Sieni.En kyllä kerää sitä.Kerään kaikki mitkä täysin varmoja turvallisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2010 - 22:09

Sieni se on. Sienillä on muuten ihan hassuja nimiä. Yksikin on koiranpökkösieni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 03:51

Sieni se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.05.2010 - 09:28

Olipa tyyllikkäästi rivissä nuo malikat tuossa linkissä. Tutun näköinen, mutta en ole koskaan poiminut, potkinut sitäkin enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 12:14

Sieni, jota en koskaan ole poiminut. Poimin vain varmuudella tuntemani sienet.