Napsulaisille kuvakysymys. Mikä tämä on ja mitä tiedät kertoa siitä?

www.napsu.fi/matkailu/matkak...7--Keitele

Lisätty: 06.05.2010 - 09:24

Kuvan laatu ei kovin hyvä, hutaisten otettu. Onnelassa on vielä kevätjuhlat pitämättä, ko ei ole ehtiny. Pihatyöt pukkasi päälle ja taimien kanssa sellainen myllerrys, mutta odotellaan lämpöisempiä kelejä, että tarkenee "juhlavaatteissa" (puutarhahaalareissa) ottaa lasilliset shampanjaa. Sinkkisankoissa kasvamassa gladioluksia sekä mustissa sankoissa perunaa. Maitokärryihin kylvetty jo salaatin, persiljan sekä salaattisipulin siemenet.

Lisätty: 06.05.2010 - 10:33

Eristeet ovat muuten Arabian valmistamia ja on oikein leimatkin...joten en ihmettele, että ovat suosittua kirpparitavaraa. Olen nähnyt niistä tehtävän kaikenlaista. Naulakkoina esimerkiksi.

Lisätty: 07.05.2010 - 07:33

Täällä purkivat puhelinpylväät pois muutama viikko sitten ja minä pyörräillessä keräsin tien varrelta ne mitkä lähtivät helposti irti. Olisin ottanut enemmänkin, kun niillä on tosiaankin arvoa nyt. Eilen näin niitä pinossa yhden tien varrella, mutta ovat vaikeasti irrotettavia. joten meidän kulmilta niitä löytyisi. Jotkut ovat tehneet kynttilänjalkoja.

Avainsanat: poistettu käytöstä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.05.2010 - 09:38

tolppamiehen porsliiniahan siinä
eristepompula joita pitkin avojohtimia aikoinaan kuljetettiin ympäri maita ja mantuja

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.05.2010 - 09:34

Joku lauloi tuosta että "puhelinlangat kaulaan"!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 09:39

Tuo on keraaminen eriste. Sähkö- tai puhelinjohto ripustetaan sen varaan sähkötolppaan. Kierretään siis keraamisen osan ympärille. Keraaminen osa toimii eristeenä, ettei sähkö pääse itse tolppaan vaan pysyy piuhassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 09:52

Tolppa-apinan tarpeita (eristin). Olen itse tuollaiseen joskus johdon kiinnittänyt avolinjaa rakennettaessa. Toiset käyttävät moisia vempeleitä jopa kiuaskivinä.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 11:13

Ennen käytettiin tuollaisia posliinisia palluroita sähköpylväissä. Muistan ne oikein hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 11:17

jos en nyt ihan väärin muista niin oiskos noita valmistettu joskus muinoin turkkuses ...saa kyl korjata jos muistan väärin... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 14:43

Sähän olet bongannut "antiikkia":)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 18:00

No nuo posliini kupit ovat jo muinaismuistoja. Vieläköhän löytäisi jostain niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 18:47

Minullaon yksi tuollainen eriste ja kirpparilta olen koettanut metsästää sille kavereita.Olisi nimittäin komeaa laittaa terassin pyykkinarut tuollaisten varaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 19:55

Puhelinlangat laulaa... enää ei hirveesti nää... En oikeesti tiedä mistä tolpista nuo ovat, mutta antiikkisen olosii ja onhan niitä tullut nähtyä. Antiikkia siis itsekin. Perusblondi ei tajuu mistään teknisestä mitään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 20:19

Sähköpylvään porsliinihän se kuvassa on,noita ei enää taida tarvita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.05.2010 - 22:06

Vanha sähkötolppahan siinä on kuppeineen. Liekö vielä Lapissa toimiva?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 23:14

Kiuaskivinäkin olen nähnyt noita käytettävän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.05.2010 - 23:31

Olet löytänyt aarteen, pidä siitä hyvää huolta. On jo arvoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.05.2010 - 13:42

Eristin näkyi olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.05.2010 - 13:19

En ole nähnyt aikoihin. Lapsena muistan nähneeni joko puhelin- tai sähköpylväissä.