Ostin kolmasluokkalaisten luokkaretki-myyjäisistä simaa ja munkkeja. Yksi asia vaan ihmetytti...

..eli kun äidit hoitivat kaupittelun ja rahastuksen ja koululaiset suorastaan häiritsevästi reuhasivat siinä pöytien luona, niin eikös juuri tällainen tilanne olisi koululaisille itselleen hyvää harjoitusta kaupantekoon? Mainitsin asiasta yhdelle äideistä, mutta hän vain pyöritteli silmiään.

Avainsanat: koululaisten myyjäiset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.04.2010 - 14:18

Just toi silmien ja pään pyöritys on raivostuttavaa,jos remuavia kakaroita oikasee;joku muu kuin oma mamma.Mitkä luokkaretkimyyjäiset ne on,kun ovat äidit päällepäsmäreinä,ei muuta kuin penikat itse tekemään kauppaa ja somistamaan myyntipöytiä,siinähän oppivat;lukemaan ja laskemaan sekä kaupankäynnin lait.Äidit voisivat tukea taustalla hienotunteisesti ja pentuihinsa luottaen,kyllä se siitä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 30.04.2010 - 13:39

Olen samaa mieltä, mutta jostakin syystä kaikki myyjäiset joissa olen käynyt, ovat olleet aikuisten hoitamia. Vanhemmat tekee ja hankkii myytävät ja laittaa pöydät. Lapset osaisivat ehkä arvostaa enemmän jos he ihan itse saisivat osallistua heitä koskeviin asioihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 13:47

Tosiaan, kelpo ja hyvä ajatus, voisi saada kannatusta lasten laittamat myyjäiset.
Tosin, ehkä vanhempia taustalla olisi tukemassa, voisi mennä hulinaksi asti,
jos he yksin hääräilisivät pöydän takana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 15:01

No jo on, mun kouluaikana koululaiset itse myivät joko myyjäisissä tai ovelta ovelle jotta retkeilemään pääsimme, korkeintaan äidit leipoivat jotakin myyjäisiin.
Siinä oppi kohteliaasti myymään sekä rahanvaihdon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 15:59

Sama juttu, itse tehtiin vanhemmat vain avustivat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 17:10

Kun tietää että myyjäisillä jotain täytyy hankkia.Luulisi Opettajankin ,vanhempien kanssa, valmistavan oppilaita myynti hommiin.Miten toimitaan ja myydään.Ei riehunta myyntipöydän ympärillä lisää ainakaan tuota myyntiä,päinvastoin ihmiset karttavat.Siitähän sisivat hyvää valmennusta aikuisuutta varten.

Lisätty: 30.04.2010 - 17:19

Ostit kotitekoisia.Ne on parhaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 20:56

Ihan hyvä kun kerroit asiasta oman näkökannan siellä olleelle äidille. Äidit olisivat voineet mennä kotiin, ja antaa lastensa harjoitella tulevaisuutta varten. Eivät he muuten opi, jos äidit tekevät kaiken tänäpäivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 21:47

Jep. Äidit haluavat itse hoitaa asiat ja päteä. Mielestäni tuo huomiosi ja siitä mainitseminen olivat tosi hieno pointti. Hienoa olisi vielä se, että nämä yli-innokkaat äitiliinit antaisivat lasten hoitaa homman ja olisivat vai tarpeen tullen apuna - taustatukena. Kuinka hyvää käytännön harjoitusta noissa myyjäisissä ja muissa tekemisissä lapset saisivatkaan. Kaikki tuo olisi samalla opetustapahtumaa ja koulun ja kodin yhteistyötä, jota erityisesti painotetaan koulujen arvoissa.

Minun mielestäni lapset voi ohjata toimimaan yhteisen asian puolesta, ei vain häiriköimään. Luulen, että melkein jokaisella vanhemmalla on kuitenkin taito ohjata niin omia kuin vieraita lapsia toimimaan yhdessä ja yhteisen hyvän mukaisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 22:14

Eihän nykyajan lapsilla voi mitään teettää eikä myöskään mitään vaatia,ne ressukat saavat traumoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 03:02

Kolmasluokkalainen ei ole musta tarpeeksi vanha ottamaan moista vastuuta rahasummasta, joka tulee kaikille. Meillä taisi vasta viidennellä luokalla olla pulliaisia, joissa me myytiin itse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2010 - 08:18

En katso tarpeelliseksi asiaksi myyjäisiä ja niissä käymistä. Munkki on kyllä hyvää.