Tiedättekö Roomalaiset numerot, esim. resepteissä käytetään annosmäärinä ?

nuoremmat ihmiset eivät osaa käyttää numerojärjestelmää , miten vähennetään tai lisätään V jälkeen tai ennen ym. CCC, mitä on lukuna. Minä Turun tyttölyseossa vietin aikaa useamman vuoden ja Latinaa jouduin myös opiskelemaan, nyt on hyötyä kun pikkuihmisiä joutuu neuvomaan.

Avainsanat: roomalaiset numerot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2010 - 14:24

Roomalaiset numerot ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi, ensin koulussa ja sitten muualla.
Ohessa rautaisannos tietoa roomalaisista numeroista.

fi.wikipedia.org/wiki/Roomal...et_numerot

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.04.2010 - 14:25

Resepteissä en muista nähneeni,mutta roomalaiset numerot on tuttuja sekä numerojärjestelmä,samoin yhden helsinkiläisen yhteislyseon oppien jäljiltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 14:41

Kyllä nuo roomalaiset numerot on tuttuja. Yleisimmin lie käytössä kerrostalojen ilmoitustaululla kerroksen osoittajana.
Toinen juttu on sitten Raumalaiset numerot, joita eivät taida itsekkään ymmärtää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 14:46

kyllähän tämänikäinen on ne 'pakko-oppinut' jo melko varhaisessa koulunkäynnin vaiheessa

nykylapset näppärästi lunttaavat wikistä tarpeen vaatiessa

fi.wikipedia.org/wiki/Roomal...et_numerot

ps. kuinkas moni muistaa mitenkä roomalaiset selvisivät murtoluvuista, senkin joutui joskus opettelemaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.04.2010 - 15:06

Kaikkia en missään nimessä muista, mutta kymppiin asti ainakin. Plus resepteissä lukevat määrät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 15:29

Miekään en kyl muista nähneeni resepteissä roomalaisia numeroita, mut osaan ne kyllä. Miun mielestä se on hauskaa, että siinä tulee vähennyslaskua, kun isompia lukuja käytetään, esim. MCM = M=1000 ja C=100 eli 1000 ja 100 vähennetään 1000:sta = 1900.

Siitä tuleekin mieleen ranskan alkeet; siinäkin isommat luvut sekä kerrotaan että ynnätään. Esim. luku 90=4*20+10! Siinäpä sitten luettelet isompia lukuja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 15:41

Osaan roomalaiset numerot, mutta missään resepteissä en muista niitä nähneeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 16:03

Ammatin puolesta tunnen nämä roomalaiset numerot, resepteissä käytetään säännönmukaisesti näitä roomalaisia numeroita, esim. XXVIII tai n:o X , 1 x 1, jne... ehkä vain ette ole kiinnittäneet niihin huomiota. Tosin itteinkin pitää luntata, jos kovin isoista luvuista kyse, tai jos ei varsinkaan iso tasaluku oo kyseessä, niin pitää varmistaa asia:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 16:53

I = 1
V = 5
X = 10
L = 50
C = 100
D = 500
M = 1 000

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 18:36

Resepteistä tuttuja juttuja. Ainakin nuo täyskymmenet ja sataset, sekä tuhatlukukin.
Ja edellähän on luettelo,josta voin luntata. Sen minkä nykylapset lunttaavat wikistä, me vanhemmat haemme nyt näihin vastauksiimme.

Lähteet:
Justus ja oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.04.2010 - 22:01

Koulussa ne tuli opittua ja tietoa aina silloin tällöin on tarvinnutkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 02:52

Taitaa olla aika vanha reseptikirja :)
X:n saakka tunnistan, pidemmälle en ole koskaan tarvinnut enkä täten oppinutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 23:29

Koulussa opiskeltu ja joskus olen niitä tarvinnutkin