Mitä ajattelet tästä? Hesarin kuolinilmoituksista: joku on halunnut avoimesti jakaa surunsa www.kolumbus.fi/jaakko.harjuvaara

Taas itkeä pillitin myötä surusta "kuin Imatran koski konsanaan" mutta väkisin hiippaili mieleen ajatuksia siitä miten tämä netti maailma mahdollistaakaan monta asiaa.
Vähän ristiriitaista kyllä: Suomalaisessa kulttuurissa kun kuolema ja suru laitetaan piiloon ja niistä ei ihan näin avoimesti puhuta.... Mielipiteitä tästä rakkaat Napsulaiset!!!

Lisätty: 25.04.2010 - 08:20

Hei - linkistä puuttui tuo maaginen .fi - lisäsin sen ja nyt pitäisi toimia.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 25.04.2010 - 09:44

Minusta surun jakaminen on ihan kaunis asia. Tämä leski on sinut itsensä ja maailman kanssa ja halusi tehdä vaimonsa kuolemasta kauniin asian. Ja onnistuikin siinä. Kuolema on jotenkin helpompi ymmärtää kun sen laittaa ns. esille. Hyväksyn tällaisen menettelyn.

Lisätty: 25.04.2010 - 17:09

Huomasin muuten että tämä kyseinen mieshenkilö on pappi, joten vieläkin ymmärrettävämpää on hänen menettelynsä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.04.2010 - 08:19

Kukin tehköön surutyönsä tavallaan. Suomalaisilla on taipumus "kääriä" itsensä salaisuuksien verhon taakse. Tuo aiheuttanee toisille suuriakin ongelmia. Yhtäkaikki suru voi ajanmittaa helpottaa, mutta ikävän tunteesta ei pääse. Senkin kanssa on opittava elämään.

Antamasi linkki ei näköjään enää toimi. Mikä lie syynä?

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.04.2010 - 10:30

Kaunis juttu. Yhtä vain ihmettelin. Miksi hän ei ollut vaimonsa vieressä pitämässä kädestä, vaan sen teki hoitaja. Ehkä ne yökyläläiset estivät sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 10:53

Katsoin sinun linkkisi ja luin ne runot ja laulunsanat.Kovin oli koskettavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 11:03

on han tuo kaunista ja herkkää , mutta jos minulta joku kysyis , et haluanko kuolinilmoitukseni surujutut kaikkien tietoon niin vastaus en ehdoton ei .. ja jos vielä he vois , täyttää viimeisen tahtoni , niin ei mitään montubileitä vaan jokainen nostakoon maljan menneelle. hauskalle , joka yhdessä vietettiin... tahollaan ja tekis senkin hymyssä suin.. .. sit siirtyisin iäisyyteen minäkin hymyssä suin... kait :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 11:53

Kaunista ja herkkää.

Olisipa lähtö aina noin hyvin ajateltu.... valmisteltu... Todella kaunista. Kyyneleet tulivat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 12:43

Hän on surussaan mennyt liian pitkälle. Vaikka mikä minä olen sanomaan, meiltä kuoli viime elokuussa 14-vuotias lapsenlapsi. Hän ylitti junarataa kielletystä paikasta ja kun juna tulee, niin ihminen on kuin kärpänen sen edessä. No, kaverit laittoivat nettiin niin paljon suruviestejä ja pojan tekemiä räppi-biisejä, etttä niitä on sielä sivukaupalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 17:09

Varmasti Orvokin läheisille tärkeät sivut ,mutta mielestäni sisällöltään sen verran intiimit, että olisi ehkä kannattanut vielä kerran miettiä, kuinka laajasti tuota linkkiä jaetaan. Se, oliko kyseessä ehkä Orvokin omatoive, on tietysti oma juttunsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 18:00

Se oli pieni Jumalanpalvelus minulle. En ota kantaa puoleen, enkä toiseen.
Kaunis herkkä video.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 23:17

Kukin suree omalla tavallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 23:41

Tämä toi todellakin kyyneleet silmiin: "Kiitin häntä ja sanoin, että koska Orvokilla oli 1,5 vuotiaana sotaorpona ainainen syvä isänkaipuu sielussaan, niin hän olisi ollut iloinen, että ystävällinen mies saattoi hänet rajan ylitse."

Ymmärrän, että pappi kokee vaimonsa kuoleman mahdollisesti eri lailla, kuin moni muu, ja kun iäkkäästä ihmisestä on kyse, kuolema ei ollut ihan odottamaton. Itse hiukan ahdistuin kuitenkin tuosta, että jotain näin intiimiä oli laitettu nettiin. Kuva kuolleesta ihmisestä ja omaiset hänen arkkunsa äärellä ei kuulu kaikkien nähtäville.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 11:16

Minuu ei koskettanut lainkaan,en ole kylmäsydäminen,mutta...Nyt jäi se sivu mun "topsites" näkymiin,huomasin just eli poistoon.Mulla tuli jotenkin makaaberi olo ja vahingossa näin arkkukuvat,en tykännyt piste