Änkyrimadon tärkein tehtävä on? Kalan houkutin koukussa, syödä lahoavaa kasviainesta, vai säikäyttää mullanvaihtaja kukkaruukussa?

Lisätty: 23.04.2010 - 20:03

Voihan änkyräinen, tarpeellinen siis.

Avainsanat: tehtävä mato

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 21:34

"Änkyrimato (Cognettia sphagnetorum) on Suomen tärkein eläin", joka myöhii maata metsän kasvaa.

Suomi on maaperäeliöiden tutkimuksen todellinen paratiisi. Neliömetriltä täkäläistä maata löytyy enemmän lajeja kuin neliömetriltä trooppista sademetsää. Kourallisessa maata on satoja kilometrejä sienirihmastoa.
Metsän kasvu on pitkälti maaperäeliöiden hajotustoiminnan varassa, sanoo dosentti Heikki Setälä Jyväskylän yliopistosta.

" Jos Suomi elää metsästä, on syytä kysyä, mistä metsä elää" , Setälä selvittää maaperätutkimuksen tavoitteita.
Vasta hiljattain tutkimus on paljastanut maaperäeliöiden osuuden metsän ravinnekierrossa ja miten hajotusprosessit etenevät. Maaperäeliöt korjaavat kuolleita elävien tieltä ja vapauttavat ravinteita puille.
Ilman sieniä, matoja ja punkkeja kuhisevaa maaperää nykyinen metsätalous ei olisi Suomessa mahdollista.
Neliömetrillä havumetsämata löytyy miljoonia sukkulamatoja, noin 200 000 punkkia ja satoja miljoonia alkueläimiä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 19:58

syödä lahoavaa kasviainesta

" Ilman sitä metsämme näyttäisivät kovin toisenlaisilta. Änkyrimato on ehkä Suomen tärkein eläin",
Neliömetrillä suomalaista metsämaata löytyy noin 50 000 änkyrimatoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 20:12

Suomen tärkein eläin sanoo google.
Syö lahoavaa ja mätänevää kasvisainetta maaperässä.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 22:00

Lohoavia lahottaa enemmän vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.04.2010 - 19:08

Minut se ainakin pelästyttäisi kukkapurkissa, joten sanoisin ettei se kestäisi karmivaa huutoani, vaan se nälkäisenä pysytteleekin lahoavassa ja mätänevässä maassa mieluummin.