Mistä Muranon saari on tullut tunnetuksi?

Lisätty: 24.04.2010 - 08:07

Aikaisemmin kysyinkin jo näistä Laguunisaarista ja Muranohan on tunnettu 1200-luvulla alkaneesta lasinpuhalluksesta. Puurakenteisesta Venetsiasta lasinpuhaltajat siirrettiin saarelle tulipalojen pelon vuoksi. Saarella asuu vakituisesti nyt n. 5000 asukasta. Kannattaa käydä saarilla sillä tunnelma on kuin pienois Venetsiassa ja ne värikkäät talot ovat valokuvaajan unelma.

Lisätty: 24.04.2010 - 08:16

translate.google.fi/translat...ice001.htm

Tuosta linkistä löytyy kohta jossa on kuvia Muranosta.

Lisätty: 24.04.2010 - 08:18

Muranoon pääsee vesireittejä pitkin. Kannattaa valita pidempi Giracittasilmukkareitti vaporetolla jos haluaa nähdä Venetsiaa laajemmalti. Vaporetto no: 41 ajaa vastapäivään ja no: 42 myötäpäivään käyden myös Muranossa. Lisäksi ne laguunin muut pikkusaaret ovat todella näkemisen arvoisia, Burano ja Torcello.

Avainsanat: vanha historia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 21:56

Muranon lasi on osa myös Venetsian historiaa. Mutta jos tarkkoja ollaan Murano ei ole Venetsiaa vaan oma saarensa läheisellä laguunilla. Lasia Muranossa on tehty jo vuodesta 1291. Muranon saari vaurastui lasilla 1300-luvulla jopa niin, että saarella oli omat rahansa. Muranon saarella on oma lasimuseo Palazzo Giustianian –talossa osoitteessa Fondamenta Giustianian. Suurin osa Muranon lasia myyvistä liikkeistä sijaitsee Piazza San Marcolla. Kaupan on niin muranolaisia laseja kuin lamppuja. Ja tehdään Muranon lasista korvakorujakin. Niitä saa halvalla: kolmellakymmenellä markalla.

James Bondkin poikkesi elokuvassa Kuuraketti Muranon lasia myyvään liikkeeseen.

Lähteet:
www.city.fi/artikkeli/Matka+...yteen/237/

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 15:27

lasista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 15:45

Se on lasinpuhaltajien saari. Taidokkaita lasitöitä siellä tehdään, minullakin on lamppuja joissa on Muranon lasia ja lasikoru, sieltä ostettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 16:00

Muranon lasista. Siellä valmistetaan kauniita lasiesineitä. Itselläni yksi lahjaksi saatu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 17:00

todella kaikenlaisesta mitä lasista vain voi tehdä, korkealaatuisesta käsityöstä

Muranon lasista tehdyt kattokruunut ovat ehkä parhaiten tunnettuja, makuasia mihinkä sellainen sopii

www.elisanet.fi/wanhamania.p.../page1.htm

"Lasia Muranossa on tehty jo vuodesta 1291. Muranon saari vaurastui lasilla 1300-luvulla jopa niin, että saarella oli omat rahansa. Muranon saarella on oma lasimuseo Palazzo Giustianian –talossa osoitteessa Fondamenta Giustianian. Suurin osa Muranon lasia myyvistä liikkeistä sijaitsee Piazza San Marcolla. Kaupan on niin muranolaisia laseja kuin lamppuja. Ja tehdään Muranon lasista korvakorujakin."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 17:45

siellä sijaitsevat suuret lasitehtaat ja lasi tunnetaan Suomessakin.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 18:00

Venetsian vieressä niin olisko "murakoista peristä"!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 21:18

Murano on kuuluisa lasistaan, saarella on valmistettu Murano-lasia jo 1200-luvulta lähtien. Saarella sijaitsee myös lasimuseo. Murano-saari siltoineen ja kanaaleineen on kuin Venetsian pienempi versio, saari koostuu itseasiassa viidestä pienestä saaresta. Muranolla sijaitsee myös upea Santi Maria e Donato -kirkko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.04.2010 - 19:02

Sinulla näkyi olevankin jo vastaus valmiina, tulipa nyt minullekin tiedoksi. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 12:24

Muranon lasi on kuuluisaa.