Mikä on vanhin ja tunnetuin puhallinsoitin?

Avainsanat: puhallinsoitin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 00:54

muistaaksenio tälläkin palstalla joskus aikaisemmin asiasta kinattiin, päätyiköhän se juttu siihen että joku tiesi Didgeridoon ?

_

Didgeridoon iästä ei ole olemassa tarkkaa tietoa, mutta yleisen käsityksen mukaan se on maailman vanhin puhallinsoitin

Lähteet:
muistíkuvia ja wiki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 06:36

Vedän hatusta ristikoissa ilmenneen soittimen nimen "okariina".

Okariina eli okariino on astiahuilu, joka eroaa puupuhallinsoittimista siten, että se on umpinainen, ja näin ollen ääni syntyy hiukan eri tavalla. Se on yksi maailman vanhimmista soittimista.

Astiahuilu, josta okariina on periytynyt, saattaa olla jopa 12 000 vuotta vanha soitin. Se oli tunnettu jo kivikaudella ja vanhoissa korkeakulttuureissa kaikkialla maailmassa.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Okariina

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 07:15

Huilu
German archaeologists revealed yesterday that they had discovered one of the world's oldest musical instruments, a 35,000-year-old flute carved from the tusk of a now-extinct woolly mammoth.
Saksan arkeologit paljasti, että he olivat havainneet yksi maailman vanhimmista soittimia, 35000-vuotias huilu veistetty keilan nyt sukupuuttoon kuollut Villamammutti.

Viroksi puhkupil.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Hohler...lsin_Venus

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.04.2010 - 08:24

On niillä paimenpoikienkin huiluilla ikää. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 10:02

Luulen vaan että se olis nokkahuilu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 15:09

Kahteen edelliseen vastaukseen lisäyksenä sanonta:"Myy poika huilus ja osata lehmä".