onko mitään allergioita? eläimet, ruoka-aineallergiaa,siitepölyt jne.

Avainsanat: allergia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.08.2008 - 09:36

On allergioita: koira, kissa, huonepöly, siitepöly ja pölypunkki. Ruoka-allergia kiiwi, turpoaa suun limakalvot. Myös nikkeliallergia todettu. Pesuaineista tulee myös ihottumaa, hajustamattomat ja väriaineettomat parhaita. Hajuvedet saa silmät vuotamaan ja aivastuttamaan. Kummallekaan tytölleni ei onneksi ole tämä allerginen taipumus periytynyt. Iho on kesällä aina paremmassa kunnossa kuin talvella. Nyt minun iässäni tämä atooppinen ihottuma esiintyy etupäässä kasvoissa, joten meikkaus ei tule kysymykseen. Kortisonivoiteiden käyttöä yritän välttää, niitä tuli nuorempana käytettyä jos minkäkinlaisia. Perusvoidetta kuluu nyt enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.08.2008 - 14:24

Aikoinaan oli lakka, tai varmaan oikeammin ne lakasta haihtuvat liuotimet. Limakalvot turposivat hetkessä jo pienistäkin määristä ja vaikka hajuaistissani muuten ei ole mitään kehumista, niin osasin erehtymättä erotaa vielä iltapäivän kahvitunnilla, ketkä olivat aamulla lakanneet kyntensä.

Epäiltiin että se oli nk. itse hankittua, jossain elämänvaiheessa entisöin huonekaluja harrastuksekseni ja silloin tuli nuuhkittua kaikenlaista epäterveellistä enemmän kuin kohtuudella.

Kymmenen vuotta jouduin väistelemään kaikkia paikkoja missä oli tuoretta lakkausta, mutta se riitti vaivan hoidoksi, nykyään pärjään siinä kuin muutkin. Muilta yliherkkyyksiltä olenkin välttynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 14:24

No on niitä jkv kertyny, joskus käynyt jkl testeissä vuosia sitten ja voip olla et on tulluna lisääkin sen jälkeen tai sit hävinnyt; koirat (ihme kyllä ei kissat), timotei, heinät, pujo, kaikki voimakkaat hajusteet, pöly, paperipöly, hevonen, jne.

Tästä litaniasta vois päätellä et joudun elään jossain lasikuvussa, mut, ihme kyllä näitä välttelemällä ja vain tosi harvoin jonkun histamiinin (anti-sellasen) ottamalla pärjänny oikein mainiosti. Ruoka-aineista en ole huomannut minkäänlaisia allergiareaktioita tulleen, ja hyvä niin kun oon tämmönen kaikkiruokanen herkkusuu...

Lähteet:
ihan issessei täs

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 17:18

Ei ole yhtään, ja arvaa vain kuinka onnellinen olen. Pienenä en sitä tajunnut, vaikka silloin allergiaa oli. Kananmunaa ja paprikaa sai ottaa vain vähän, mutta siihen totuin aikanaan. (onneksi). Joillain ystävilläni on allergioita, pahojakin. Esimerkiksi ystäväni on mansikoille allerginen ,joten köksän tunnilla piti tehdä erikoissuklaapirtelö. Niin monesta asiasta jää silloin paitsi. Mielestäni pitäisi aina olla iloinen siitä, mille ei ole allerginen. Monethan ovat kamalan allergisia eläimillekkin, enkä kestäisi sitä jos oma kissani jouduttaisiin luovuttaa sen takia. Nytkin se istuu sylissäni ja näkee unia ^^<33

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 20:22

Ei ole alergioita, mutta tiettyjä spuskoja en pysty syömään niiden vaikutusten johdosta. Suomesta ostettuja tavallisia tomaatteja en voi syödä sen hapon vuoksi, mutta oikeita ihania pihvitomaatteja mm. ulkomailla kyllä.
Ei ole maitoallergiaakaan, mutta kermakakun kerma saa mahan paisumaan niin, että on pitkän aikaa paha olla.
Omenoita voin joskus syödä yhden päivässä esim. 5 päivää, mutta sitten tulee äkkistoppi; hapot tulee ruokatorvea ylös ja omput saattaa jäädä jopa kuukausiksi rauhaan.
Kaikenlaista kummaa;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.08.2008 - 22:48

Ikävä kyllä allergioita löytyy..
mm. kissa, koira, hevonen ( tai no melkein kaikki karvaiset elukat :D ) ja eläinten lisäksi on ruoka allergiana tomaatti. Keväällä on hankalaa kun on siitepölyä paljon, siis sille olen allerginen myös. Myöskin kaikki puut kukat ja heinät ottavat nenään. Hajusteita siedän aika hyvin mutta liika on taas liikaa.
Talvet menee hyvin mutta keväällä pitää alkaa ottaa lääkkeitä.. sitten taas kesän mittaan rauhottuu.. Mutta onneksi lääkkeitä on olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 23:28

Toistaiseksi vain älyllinen epärehellisyys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2008 - 00:12

Ei sitten ensimmäistäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2008 - 12:27

Olen allerginen raudalle.Siis raudasta,joka tulee ruoan mukana.Hemoglobiini arvoni on 174,eikä elimistöni suostu ottamaan yhtään ylimääräistä rautaa.Tämä huomattiin odottaessani ensimmäistä lastani ja neuvolasta annettiin rautatabletteja.Kahden päivän sisällä olin TYKS:ssa kuolemaisillani.