Kuinka suuri osa unesta on REM unta? Ja mitä tarkoittaa rem uni?

Avainsanat: rem uni

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 11:03

Perusuni ja REM-uni vuorottelevat 4-6 kertaa yön aikana.
REM-ni on aivoille tärkeää se toimii siinä:
- ihminen järjestelee muistikuvia oikeisiin muistilokeroihin
-käy läpi menneitä tapahtumia
-purkaa patoutumia ja paineita.

Joskus ihminen muistaa unensa, ne ovat tapahtuneet aamuyön tunteina ja REM-unet ovat useimmiten värillisiä.
Tosi on joskus kun näkee värillisen unen, jossa on hienot maisemat ja jopa olot kuin prinsessalla,
ei haluasi palata takaisin todellisuuteen.

Lähteet:
google osin, en osaa kopioida www.ja osoite,tosin sillä saisi lyhyen ja ytimekkkään vastauksen

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 22.04.2010 - 08:05

Ihan mustaa valkoisella:
fi.wikipedia.org/wiki/REM_(uni)

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 08:13

Univaiheet ovat meillä kaikilla samat, vaikka eri ihmiset nukkuvat eripituisen yöunen. Se, montako kertaa yöunen aikana ehtivät vuorotella perusuni ja REM-uni eli vilkeuni, on yksilöllistä:

-aikuisen unikierto eli unisykli kestää noin 1,5 tuntia
-pienen lapsen unisykli kestää 1 tunnin
-iltayöstä on syvän perusunen vaihe, joka virkistää elimistöä
-syvää unta seuraa REM-unen eli vilkeunen jakso
-sen jälkeen perusuni ja REM-uni vuorottelevat
-aamuyöstä perusuni kevenee ja REM-unen vaiheet ovat pitempiä ja pitempiä

Perusuni ja REM-uni vuorottelevat aikuisella 4–6 kertaa yöunen aikana.

Lähteet:
www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11703