Mitä teille tulee mieleen sanonnasta....

"pidetään kuin piispaa pappilassa"?

Avainsanat: piispaa pappilssa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.04.2010 - 16:47

Herran pelko on viisauden alku. Eihän pappilassa piispaa kestittäisi, ellei olisi pakko.
Nykyään tuolla sanonnalla tarkoitetaan muuta kestitsemistä. Kaikkihan asiat väännetään milloin mihinkin muotoon.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.04.2010 - 11:41

perusteetonta mielistelyä ja ylenpalttista yrittämistä

- herran pelko on viisauden ja oman harkintakyvyn menettämisen alku -

(huom. herra pienellä alkukirjaimella)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 11:58

Minä tiedän että olen Lapin vävyä pitänyt kuin piispaa pappilassa, olen opettanut käyttämään ruokailuvälineitä , ja kohtelemaan ihmisiä hyvin ja ymmärtämään sanoja vastavuoroisesti. Jos minun tyttäreni lapsen tehtyään hänelle 2 vuoden jälkeen vaimokseen haluaa niin ok. minä en ainakaan häntä naisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 12:10

Tarjotaan parasta mitä ajatella voi. Monta kertaa kun on jossain yksityisellä vierailulla tai sitten jossain työtehtävissä, isännöivä taho pitää kuin piispaa pappilassa eli palvelu on ylenpalttista. Sitä kutsutaan myös vieraanvaraisuudeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 12:36

Niin, kyllä mieki sen käsitän ylenpalttiseksi/liialliseksi vieraanvaraisuudeksi eli vähän nöyristeleväksi palvelemiseksi. Tottakai vieraanvarainen pitää olla, muttei liikaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 14:34

Mieliskelyä,kieriskelyä teennäistä, ylenpalttista, hömpötystä.Sitä parasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 15:20

Kuin kukkaa kämmenellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 15:43

ollaan kuin herrakukkarossa ... mitä lie tuokain sanonta .. mutta kait se just on niin et sen kymmentä sorttia tarjoillaan ja mielliksi ollaan... mut noit sanonnat ovat kyl hauksoi :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.04.2010 - 16:16

Pidetään parempana ja passataan enemmän kuin olisi tarpeen.