Kuuluuko tomaatti vihanneksiin vai hedelmiin?

Avainsanat: tomaatti vihannes vai hedelmä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.04.2010 - 21:31

Nykyään tomaatti on maailman eniten viljelty vihannes. Huomattava osa maailman tomaattisadosta käytetään ketsupin valmistukseen.

Suomeen tomaatti tuli 1870-luvulla. Tomaateistaan tunnetussa Närpiössä niitä alettiin viljellä luultavasti 1917. Tomaatteja pidettiin pitkään haitallisina, ja enemmän niitä alettiin käyttää vasta sotien jälkeen.

Lähteet:
wikipedia

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.04.2010 - 21:38

Ite laittaisin vihanneksiin. Kuuluu koisokasveihin, kuten perunakin, mutta se tomaatti itessään hedelmä/marja;) "Nimitystä tomaatti käytetään sekä koko kasvista että sen syötävästä, voimakasvärisestä (useimmiten punaisesta) hedelmästä, joka kasvitieteellisesti on marja"

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Tomaatti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 22:03

Vihanneksena minä sitä pidän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.04.2010 - 22:06

Kaunis punainen vihanneshan se on:
fi.wikipedia.org/wiki/Tomaatti

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 22:17

Kyllä minäkin sen vihanneksiin luen ja kyllä se vihanneksena esiintyy esim. Marevania koskevissa
hedelmä-ja lääkeluetteloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 22:59

Tomaatti on kotoisin Etelä-Amerikasta ja se on sukua sekä munakoisolle että perunalle.

Täällä se on aprikoitu jo;
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/3862

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 23:21

Kyllä minä vihanneksen puolelle käännyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 23:24

Kyllä minun mielestä on vihannes..ja tosi hyvä....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 23:32

Minulle maistuva vihannes. Tiesittekö, että tomaattia on kutsuttu myös rakkauden omenaksi. Linkistä lisätietoa.

www.kasvikset.fi/WebRoot/103...id=1047658

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 07:52

Tomaatti kuuluu vihanneksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 08:45

Koisokasvi eli vihannes, jos joku siinä hedelmän näkee, olisi paras lukea kasvioppia kertausluonteisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 10:15

Tomaatti on vihannes.eli kuuluu vihanneksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 20:06

Hip hurraa, kaikki ovat oikeassa (lukivatpa kasvioppia tai ei)

"Tomaatin hedelmä on kasvitieteellisesti määritellen kaksi- tai monilokeroinen marja. Kaksilokeroinen hedelmä on kahdesta emilehdestä kehittyvä perusmuoto. Kolmelokeroinen hedelmä muodostuu, kun toinen emilehti jakaantuu kahdeksi. 4-5-lokeroiset hedelmät syntyvät kaksi- tai kolmelokeroisten hedelmänaiheiden kasvaessa yhteen.

Vihannes, jonka syötävä osa on hedelmä, joka onkin oikeasti marja?"

(lainaus Martalta : www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/3862)