Mihinkä Örjan Atterberg kuoli?

Lisätty: 24.04.2010 - 21:20

Ylen elävä arkisto Atterberg

Avainsanat: atterberg tilanteita vaarallisia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.04.2010 - 19:58

Kolari autokilpailuissa (Eläintarhan ajot).

Kysyjän kommentti

Vauhtitielle osuttuaan valaisin pylvääseen n. 2 m korkeudelle autoineen kylki edellä.
Oli jotenkin tyhjä olo kun ämyrit vaikenivat ja jotkut ohi päässeet kiersivät vielä kierroksen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.04.2010 - 17:26

1963 Eläintarhanajoissa hänen autonsa osui toisen ruotsalaisen auton takapyörään, auto kimmahti ylös ja putosi alas katolleen. Örjan kuoli heti.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 18:25

Lehtiluukun mainos, sen takia ei kannata kirjautua jonkun länsilehden lukijaksi.
Ajan.. kuolema surullista 1963, mutta mutta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 19:14

Eläintarhanajoja ehdittiin ajaa lähes 30 vuotta. Viimeinen kilpailu ajettiin vuoden 1963 toukokuussa, ja sen voitti Timo Mäkinen. Mäkisen voiton jälkeen piti ajaa vielä yksi lähtö, mutta se keskeytettiin. Kyseinen lähtö oli kisojen päälähtö, Formula-Junior-luokan kilpailulähtö. 15 autoa järjestäytyi lähtöruudukkoon, joukossa ajojen suurimmaksi sankariksi noussut Curt Lincoln. Startin jälkeen noin 200 metriä ruudukosta lähtösuoralla alkoi tapahtua. Lähdössä joku osui Lincolnin Brabhamin takaosaan, Lincoln pyörähti radan vasemmalle puolelle, ja takaa tulleet väistivät oikealle. Ruotsalainen Örjan Atterberg ei ehtinyt väistää maanmiestään Freddy Kottulinskyä vaan osui tämän Lolan takapyörään, lensi ilmaan ja putosi lopulta autoineen ylösalaisin radalle. Atterberg kuoli onnettomuudessa heti, Lincolnilta murtui sormi, ja muut selvisivät vammoitta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 22:08

Attenbergin kuolemaan päättyivät Eläintarhan Ajot. Jo edellisvuonna Eläintarhassa oli kuollut moottoripyöräilijä Oiva Laakso, ajettuaan ulos pääsuoran päässä. Samassa kilpailussa kuoli lehtimies, jäätyään Uljas Pekkisen moottoripyörän alle pääsuoran jälkeisessä loivassa alamäessä ; pyörä sai kimmokkeen jalkakäytävän reunasta ja lensi lehtimiehen päälle.
Olin paikalla, mutta en nähnyt Attenbergin kuolemaa. Lehtimiehen kuoleman näin omin silmin ja Laakson ulosajon "kuulin", koska olin aika lähellä onnettomuuspaikkaa.

Lähteet:
Omat silmät ja muistikuvat