Mitä aarteita voit nähdä Basilica di San Marcossa?

Avainsanat: basilika tyyli kirkko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.04.2010 - 19:01

Pyhän Markuksen tuomiokirkko eli Basilica di San Marco on koristeltu pylväin, veistoksin, mosaiikein ja jalokivin. Aukion rantanäkymää hallitsee 99 metrin korkeuteen kohoava Pyhän Markuksen kellotorni.

Piirros Basilica di San Marcon sisäosista, n. 1860-70
Kirkon sisäosia koristavat 1100-luvun mosaiikit ja rakennuksen pääalttari, Pala d'Oro, joka kuuluu bysanttilaisen taiteen mestariteoksiin. Pääalttaria suurennettiin pian kirkon valmistumisen jälkeen lisäämällä siihen bysanttilaista alkuperää olevia cloisonné-emalilevyjä, joille on ominaista viivan ja värin eleganssi. Vuoden 1204 ristiretken jälkeen kirkkoon kuitenkin teetettiin enenevissä määrin mosaiikkeja, jotka eivät edustaneet bysanttilaista tyyliä.[1]
Kirkon pääsisäänkäynnin yläpuolella oli aikoinaan neljä alun perin kreikkalaista antiikin pronssihevosta, jotka venetsialaiset toivat vuonna 1204 sotasaaliina Konstantinopolista. Alkuperäiset hevoset pelastettiin ilmansaasteilta kirkon sisäpuolelle, ja ulkona ovat jäljennökset, joita saa valokuvata.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.04.2010 - 18:15

Pyhän Markuksen tuomiokirkko eli Basilica di San Marco on koristeltu pylväin, veistoksin, mosaiikein ja jalokivin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 18:32

Kirkon pääsisäänkäynnin yläpuolella oli aikoinaan neljä alun perin kreikkalaista antiikin pronssihevosta, jotka venetsialaiset toivat vuonna 1204 sotasaaliina Konstantinopolista. Alkuperäiset hevoset pelastettiin ilmansaasteilta kirkon sisäpuolelle, ja ulkona ovat jäljennökset, joita saa valokuvata.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Cloisonn%C3%A9

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.04.2010 - 19:15

Vaikka mitä:
fi.wikipedia.org/wiki/Basili..._San_Marco

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 19:37

kiitos Ida kun laitoit wikin vinkin, ihanan kaunis ainakin ulkoa päin. Kuinka moni lienee sisällä käynyt.
Huikaisevan kaunis oli.