joutsenten paluumuutto , osaakohan ne lukea kalenteria.

olen jo vuosia seurannut jotsenten paluumuuttoa tähän kotijärvelleni joka sijaitsee 15 km, rovaniemeltä.minulle vähän naureskeltiin kun sanoin niiden tulevan 13-14 huhtikuuta tänne. tulivat14 päivä.näin on ollut jo vuosia.nukkuvat jään päällä jossain voi olla sulakin läntti.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.04.2010 - 22:59

aurikokellon mukaan kulkevat jos sääesteet ole ylivoimaisia

(siinäpä se tarkka kalenteri)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.04.2010 - 22:58

Niillä taitaa olla sisäinen kalenteri tai sitten katsovat tähtien asennoista milloin pitää lähteä pesimäpaikoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 23:06

On se luonto ihmeellistä ei tarvita kalenteria kelloa eikä karttaa saati navigaattoria

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 01:04

Tietävät ajan paremmin kuin me ymmärrämmekään.

Luonnon laki on ehdoton,
jos vailla seuraa joku on.

Yksinhän ei tarvi olla,
riemu koittaa vainiolla.

Rakkauskin leimahtaa,
lentohon kun lehahtaa.

Hyvää kevättä kaikille riemunsävelin toivottelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 02:14

Kyllä luonto vain on sitten ihmeellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 07:03

Niillä on oma luonnon kalenteri,joita ne noudattavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 07:07

Joutsenet käyttävät vaistoa, tulkitsevat valoa ja aurinkokelloa. Lisäksi minä annan tutulle joutsenpariskunnalle aina kalenterin mukaan, kun syksyllä lähtevät muuttomatkalle. Kolme viikkoa sitten tulivat tarkalla päivämäärällä mökkirantaamme. Lähellä oleva pieni paratiisisaari on heidän reviirinsä jossa pesivät joka kesä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 10:52

Kyllä niillä varmaankin on oma kalenterinsa ja se on hyvä, titä ihminen viisaudessaan kun pääsisi rukkamaan kuin itse tahtoisi, niin voisi olla aika hatara tulos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 16:18

Uskon että linnuilla on sisäinen hyvä suunnistus vaisto.Vanhemmat linnuthan opettaa nuorempia.Kyllä kokemus niilläkin valtti kortti.Ovat käsittämättömän taitavia.Se on niiden elin ehto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.04.2010 - 18:13

Olen miettinyt ihan samaa noiden muuttolintujen kanssa. Ei taida olla keleistä kiinni vaan tavoista.