Montako (noin) lajiketta on maatiastomaatteja? Käytätkö/löydätkö niitä, jos, niin mistä?

Lisätty: 16.04.2010 - 21:04

ajattelin vaan, jotta tässäpä teitil mietittävää perjantai-illaks (melkeistä kuin ristisanatehtävä), että montako lajiketta (se se pääkyssäri lähinnä oli, muut sit lisukekysymyksii)

Lisätty: 16.04.2010 - 21:37

Näin vaan LIV-kanaval tään ruokaohjelman noihin aikoihin, josta kyssäri synty, en itekään tiiä, mitä maatiaistomaateilla tarkotetaan, hekoti...;)
Mut arvakkaa nyt vaik lonkalt (tai kainalost), jotta montako lajiketta, niin kerron sit myöhemmin mitä ohjelmas luvuks sanottii...

Avainsanat: lajikkeet maatiastomaatti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.04.2010 - 22:42

Sanonpahan vaan, että niitä on paljon. Olisiko jopa yli 200 lajiketta.

Kysyjän kommentti

Tämä sun, kissanainen vastaus lähempänä oikeeta vastausta, ohjelmassa sanottiin muistaakseni, että näitä lajikkeita ois yli 10.000..., voiks tää ees olla tottakaan?? Olikohan vähäviisas sit hopialla tuolla seittemän veljeksen vastauksel, heh.
kiitokset kaikille:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.04.2010 - 19:59

Tomaatteja:
seemnemaailm.ee/fin/index.php?CID=6

Lisätty: 17.04.2010 - 00:00

Olen Savosta maalta kotoisin ja en moisella päätäni vaivaa.
Oli meillä ennen tomaatteja huusin takana ja jotenkin ehtivät lyhyen kesän aikana kasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 21:34

kun oon vaan tällänen vanha stadilainen, niin en edes tiedä mikä on maatiastomaatti ? lajikkeista nyt puhumattakaan

ja tomaatteja yleensä löydän torilta tai kaupan vihannestiskistä, heidän kansallisuudestaan tai maalaisuudestaan harvemmin olen selvillä

Lisätty: 16.04.2010 - 21:45

no sanotaan sitten vaikka seitsemän, jokaiselle veljekselle omansa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 22:01

mä uus maalainen vasta 10v.. asunut keskellä ei mitään ... ja kallionpäällä ... niin hieman ihmettelen maatiaistomaattia ..oisko se sit sellainen alkuperäinen kasvi , joka on maassa kasvanut iät ja ajat....en kyl ymmärrä.. itse ostan kaik taimet tomaatinkin .. tuolt taimikasvattajien toripöydältä turun..torilt .. jot oisko ne taimet sit maatiaissii .. tämä kylmä arvaus .. , enkä ole lukenut mitään linkkejä .. enkä kuukkelia käyttänyt .. jotta ihan ex kaupunkilaisen arvaus vainen :))

Lähteet:
kylmä arvaus vainen ennen kuleemattomaan tomaatti juttuun.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 22:13

Täytyy tunnustaa etten ole kuullut maatiastomaateista. Liekö ovat noita perinteisiä. Varmaan joku tarhuri osaisi auttaa. Katsellaan tuleeko mimmoisia vastauksia, ties vaikka joku tietääkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 00:38

Tomaatteja on monenlaista. Yhtäkään en niistä maista. Onhan sekin satumaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 08:20

Kyllä niitä ensiksi on ollut vain yks ja siitä jalostamalla vähän kerrassaan on saatu niitä uusia lajikkeita. Kuinka monta lajiketta sitten sanotaan maatiaisiksi niistä on mullekki kyllä arvoitus. Ostan tomattini kyllä aina ksvatusmaan perusteella en lajikkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.04.2010 - 10:46

Olipa uusi sana tuo maatiaistomaatti. Hölmönä en tiedä kuin sen tomaatin minkä kaupasta ostan. No tietysti ruukkutomaatin sen perinteisen lisäksi joita aina kasvatussäkkiin laitan ja syksyllä sitten manaan kun ei ehdi kypsymään.