Kuka oli Sanzo Panza ja mitä hän teki?

Avainsanat: sanzo panza

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 20:40

Hän toimi aseenkantajana kovan onnen ritarille joka Rosinantella ratsastaen taisteli vääryyttä vastaan.
Ohessa lisää tietoa Don Quijotesta.

fi.wikipedia.org/wiki/Don_Quijote

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 20:19

Don Quijoten aseenkantaja, joka taisteli vääryyttä ja tuulimyllyjä vastaan. Jotain sinne päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 20:31

Niin kait jotain on ollut onko soittaja, kissankasvattaja vai mikä, ei selvää Suomen sanaa missään ja
minä kun olen käynyt elämän kiertokoulua vain ja senkin väärinpäin, niin en ymmärrä mitä hänestä
kerrotaan. Yuatubessa oli pitkät kronikat kanssa, että katseltu on avainsanojakin,mutta
kyllä se mapsulaisten vastauksista selviää. Odotellaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 21:08

Sancho Panza (nimen kirjoitusasussa lukuisia versioita)

Aseenkantaja, pelkurimainen, viekas ja maalaisjärkeä käyttävä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 01:48

Don Quijote de la Mancha [don ki'hote de la 'mantša] on espanjalaisen Miguel de Cervantesin (1547–1616) vuonna 1605 ilmestynyt romaani, joka on suomennettu nimellä Mielevä hidalgo Don Quijote Manchalainen. Sitä pidetään nykyaikaisen romaanitaiteen perustajana ja yhtenä maailmankirjallisuuden suurista klassikoista.

Köyhä maalaishidalgo Alfonso Quijano (”hidalgo” on espanjalaisista aatelisarvoista alhaisin), joka menettää järkensä liikaa ritariromaaneja ahmittuaan, päättää lähteä maailmalle taistelemaan vääryyttä vastaan ja puolustamaan sorrettuja ratsastaen vanhalla kaakillaan Rosinantella. Hän ottaa nimekseen Don Quijote Manchalainen ja pukeutuu ruosteiseen haarniskaan (”Don” on korkeampi aatelisarvo ja ”quijote” on espanjaksi reisisuojus eli haarniskan osa). Aseenkantajakseen hän ottaa pelkurimaisen, viekkaan ja maalaisjärkeä käyttävän Sancho Panchan, joka nimittää isäntäänsä ”surullisen hahmon ritariksi”. Sancho on nykyaikaisin käsittein eräänlainen koominen apuri, sidekick.
Don Quijote, lämminsydäminen ja herkkä herrasmies, on selvästi hourupäinen useimpien ihmisten mielestä, ja herättää heissä ihmetystä ja hilpeyttä. Myös miehen ulkonäkö hämmästyttää, hän on luiseva ja kasvoiltaan laiha; posket ovat välillä niin kuopalla, että "niiden sisäpinnat suutelevat toisiaan". Hän luulee tavallisia majataloja lumotuiksi linnoiksi, lampaita kääpiöiksi ja talonpoikaistyttöjä kauniiksi prinsessoiksi. Hän taistelee jättiläisiksi luulemiaan tuulimyllyjä vastaan ja kuvittelee, että naapurissa asuva maalaistyttö on Dulcinea del Toboso, kaunis neitsyt, jolle hän vannoo ikuista rakkauttaan ja uskollisuuttaan.
Sancho Panzakin pitää isäntäänsä hulluna, mutta hän osallistuu leikkiin, koska toivoo rikastuvansa. Hän ja Quijote päättävät, että koska Dulcinea ei ole kaunis eikä tuoksu hyvältä, hänet on varmasti noiduttu ja sankarien tehtävänä on poistaa lumous. Parivaljakon elämänasenteiden, Panzan realismin ja Don Quijoten idealismin vastakkaisuus, valottaa tapahtumia kahdesta näkökulmasta.
Don Quijoten laajoissa sivukertomuksissa levittäytyy lukijan eteen rikas kokonaiskuva silloisesta Espanjasta. Romaani kuhisee monenlaisia ihmistyyppejä, pappeja, talonpoikia, majatalon isäntiä, hirtettäväksi tuomittuja rikollisia ja valeaatelisia huijareita.