Minulle tuli sähköposti, varoitus sen avaamiseen tuli, sisältää Makroja, mitä ne on ? en avannut sitä, vaikka tutulta se tuli.

Lisätty: 15.04.2010 - 10:33

Minulla on tuo Nortoni ohjelma, hereillä sitten oli kun varoitti, poistin koko viestin koneeltani, ettei vaan virusta tulisi.

Avainsanat: sähköpostin makro

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 10:38

Makrot ovat tavallaan pieniä ohjelmanpätkiä, jotka on liitetty tiedostoon, yleensä wordiin tai exceliin. Ne eivät näy käyttäjälle suoraan minään koodina, vaan esim. jonkun sähköpostin liitteen avaaminen saa aikaan jonkun efektin tai laajemman toiminnon. Usien ne ovat tehokeinoja, esim. automaattinen sisällysluettelon päivittäminen, mutta voivat olla myös haittakoodin välittämiseen tehtyjä kiusankappaleita. Sillä ei ole merkitystä, tuleeko (tai näyttääkö vain tulevan) viesti todella tutulta. Jos tietoturvaohjelma varoittaa, niin älä avaa. Kone voi myös erikseen kysyä, että 'avattava tiedosto sisältää makroja. Salli makrot: kyllä tai ei?'. Usien kannattaa vastata 'ei'. Tiedosto yleensä aukeaa suuremmitta ongelmitta, vaikka itse tiedoston sisällä voi olla tekstejä tyyliin: Error! Bookmark not defined! tms.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 10:14

ei kyl aavistustakaan , mut eikö tollaisia sit sähköpostin virusohjelma suodata , et ei tulis s.postiin asti... nyt kävesen katsomas onkos tännekin moinen tullut , kiva jos joku muu tietää mikä se juttu ois ..

Lisätty: 15.04.2010 - 10:33

maarit3 poista se vaan heti sieltä koneelta nyt ...avaamati tietty .. kaikkea ne ihmiset ja tuttu vielä lähetteleekin .. ihmettelen taas :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 10:28

Makro on tietokoneohjelmien erityinen laji. Makroja käytetään ohjaamaan sovellusohjelman toimintaa eli sovellus saadaan makrojen avulla suorittamaan tietyt tehtävät käyttäjän puolesta.

kaikkien hyödyllisten juttujen lisäksi makroja käytetään viirusten levitykseen

olisin jokseenkin epäluuloinen,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 10:47

Kas kun ei tarjonnut mikroja?
Minulle taas Bill Gates alkoi asentaa 8 kahdeksaa päivitystä. Ihmettelin kun takkusi, että täytyi siirtyä "salkkuun".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 11:01

Hyvä ,kun et avannut sähköpostiasi ,en minäkään tiennyt koko makroista yhtään mitään.Kyllä täällä napsussa oppii kaikenlaista uutta .

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.04.2010 - 11:46

Minäkin olen sellainen että jos meili vaikuttaa vähääkään epäilyttävältä, poistan sen välittömästi. Yhteen aikaan tuli muuten ihan hirvittävästi venäjänkielisiä meilejä. Ohjasin ne suoraan roskapostiin, en ole käynyt vilkaisemassakaan aikoihin miten täynnä se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 15:04

Kiva kun juttelette täällä napsuissa noista, minä olen vähän enkä vähänkään uupelo noissa asioissa,
saa jotain kautta vinkkiä, mitä pitäs avata ja mitä ei. Et tunne lähettäjää merkitse turvalliseksi, tai ei
jos olen varma lähettäjästä avaan kyllä.Ne mitkä epäilyttävät ohjaan roskikseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 15:42

Paras turva tuollaisissa tapauksissa on olla varovainen. Ellet tiedä mitä teet, niin jätä tekemättä. Kysyvä ei tässäkään tapauksessa tieltä eksy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 15:45

Minulla ei ole tullut mitään ylimääräisiä juttuja sähköpostiin...jos tulisi en avaisi..roskakoriin suoraan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 16:20

Poistan kaikki oudot vietit ja varmuudeksi poistettettu myös mutta kun ne riivatut aukee niin äkkii itestää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 17:10

Minäkään en tiennyt mitään Makroista hyvä,että otit puheeksi,jos näitä ilmaantuu minulle.