entä alkoholipitoisten juomien ostaminen. 18 vee saa mietoja 21 vee saa väkeviä. ikää nostaa vai laskea, vaiko sopiva?

Lisätty: 24.08.2008 - 00:19

aivan (valperi)
kylillä näkee kun alle 18 vuotiaat dokaa. ne on varmaan n. 10-15 vee.
pahaa tekee kattella. ne jotka hankkii niitä juomia alaikäisille, pitäs saaha sakot tai jotain vastaavaa. siis kun ikärajat ei yksin riitä, kun jo nuoretkin pystyy ryyppäämään vaik ei ikää oliskaan moiseen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2008 - 19:03

No 18v ihan ok miedoille, mut ehkä jos ikäraja olis se 21v niin myyjätkin erottas ja ymmärtäs kysyy papereita kun näkis paremmin se 15-20 vuoden väliltä olevat jo ulkonäöstä? ja jos toi 'viina' ei ois meillä niin tabu niin sen perään ehkei niin ängettäiskään, ku kaikki kielletty on niin messevää tuntuupi siltä niin nuoril kuin aikuisillakii.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 24.08.2008 - 00:01

En lähtisi tässäkään ikiä muuttelemaan. Nuorten kokemattomuus voisi aiheuttaa niitä alkoholimyrkytys tapauksia enemmän, jos nekin saisi niitä ostettua. Siis väkeviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2008 - 00:14

Silloin kun itse olin tuon ikäinen, raja kaikelle alkoholille oli 21 v. Näin jälkeenpäin ajatellen se pelasti ainakin minut monelta töpältä, vaikkei silloin ehkä ihan reilulta tuntunutkaan.

Tämän päivän pissisten örveltelyä katsellessa tulee kyllä huokaisseeksi 'vanhojen hyvien aikojen perään'. Kuitenkin olen sitä mieltä ettei parannusta saada aikaan olevia ikäräjoja muuttelemalla, lisäisi vaan hämärähommaa ja jobbareiden bisneksiä. Kyllä sitä apua on haettava jostain muista konsteista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2008 - 20:05

Joissain maissa kuusitoistavuotiaat saavat ostaa alkoholia kaupasta (olikohan saksassa...?) ja jossain neljätoistavuotiaat saavat juoda sitä. Joissain maissa ei ole rajoja ollenkaan koska he luottavat ihmisiin. Näkeehän sen, tettä Suomalaisiin ei voi luottaa, juoppoväkeen! Joskus kirpaisee, kun on tälläistä väkeä täällä. Eikö kunnon ihmisiä nyt voisi joskus olla, esimerkkinä muille maille? Mehän tässä sitä esimerkkiä tarvitaan. Raja menee kohta kolmessakymmenessä, jos näin jatkuu. Jos raja nousisi, silloin kyllä olisi paljon enemmän laittomia juojia. Kai se ihan hyvä nyt on...
Ei ainakaan pitäisi paljoa alentaa, Nuoret eivät ymmärrä kuinka paljon alkoholi tappaa aivosoluja. En minäkään kyllä ymmärrä.

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 24.08.2008 - 22:52

Ei kakarat tarvitse läträtä viinaksien kanssa. Ja liekköpä tuo tarpeen ainakaan liikakäyttö vanhemmillekkaan. Ei ikärajoja alemmaksi. Mutta kyllä ne pennut viinansa ja kaljansa jostakin saa ilman ikärajojakin. Ei tartte kun viikonloppuna illanmyöhällä kartsalla kulkea ja pitää silmänsä auki.