Oletko kuullut tänä kesänä heinäsirkkojen siritystä?

Jos et niin koska viimeksi? Vai onko 'katoava luonnonvara' ?

Lisätty: 23.08.2008 - 23:26

Tää kysymys vaan siks kun en muista vuosiin kuulleeni sirkkojen siritystä ja nyt kun kävin ulkosalla illan hiljaisuudessa niin nepä siellä siritteli...

Avainsanat: heinäsirkka siritys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.08.2008 - 15:41

Kyllä, kuuntelin pellon vieressä. En ole kyllä itsekkään paljon kuullut, äitikin sitä ihmetteli. Muutaman kertaa tänä kesänä sitä on kyllä kuullut..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.08.2008 - 21:24

nyt kun kysyit niin tarkemmin ajatellen en ole tänä kesänä sirkkojen sirkutusta kuullu.
koska viimeks, tais olla viime vunna, vai oliko se toissa vuonna. jaa-a vannomatta paras.

Lisätty: 23.08.2008 - 23:36

hyvä sinä kuulet sittenkin niitten sirkutuksen.
eli et ole viel siinä iässä, mitä tuo valperi tuossa kans kirjutteli.
; ) ethän suutu miun kommentista.

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 23.08.2008 - 22:27

Eihän täänikäinen kuule enää sirkkojen ääntä.....kylläkin olen nähnyt heinäsirkkoja tänäkin kesänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.08.2008 - 22:59

Kyllä oon kuullu ja nähnytkin niitä, siis heinäsirkkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2008 - 23:22

Kaksi mahdollista syytä jos ei kuule: heinäsirkat ovat hävinneet tai sitten olet tullut siihen ikään... korvamme nimittäin tavallisesti ikääntyvät niin, että korkeamman taajuuden äänet pikku hiljaa häviävät. Kun se heinäsirkka alunperinkin siellä normaali kuuloalueen ylärajoilla, niin se on niiden ensimmäisten lähtijöiden joukossa.

Ihminen kun on monimutkainen juttu, niin edellinenkään ei suinkaan aina pidä paikkaansa. Itsellänikin on sillä lailla risat korvat, että vaikka matalammilla taajuuksilla (erityisesti normaalin puheen) on paljonkin toivomisen varaa, niin siitä huolimatta heinäsirkat sirittää täysillä. Eli vihdoin se vastaus, olen sekä kuullut että nähnyt, linja Rauma-Tampere-Kotka merenpuoleisilla alueilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2008 - 00:11

En ole tainnut kuulla, nähnyt kyllä muutaman olen. Kreikassa taas oli tosi äänekästä siritystä. Viime kesänä mökillä taisin viimeksi kuulla heinäsirkkojen siritystä. Jospa niitä nämä sateet haittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2008 - 16:44

Näin nuorena voin kertoa etteivät ne sirkat mihinkään ole kadonneet. Jos jossain vain heinää kasvaa niin siellä myös siritystä kuuluu. Riippuu tietysti missä päin liikkuu. Myös ilmat vaikuttavat asiaan, sateisina päivinä sirkat ovat varmaankin piilossa jossain kun silloin on yleensä hiljaista. Mutta kun sade loppuu niin taas kuuluu siritystä. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2008 - 16:56

Kyllä olen vielä kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.09.2008 - 14:28

en ole, enkä muuten viimeseen kymmeneen vuoteen, muttei se kyllä ilmastomuutoksestta johdu